UK esettanulmány: a kiskereskedelem számára is fontos a fenntarthatóság

A Retail Institute a közelmúltban kutatást végzett a műanyag csomagolás jelenlegi és jövőbeli felhasználásáról brit kiskereskedők körében. Globális viszonylatban is látható a cél, hogy támogassák a műanyag használatának csökkentését és a karbonsemlegesség felé való elmozdulást. Ez a kutatás számos fontos következtetést tartalmazott a szélesebb értelemben vett csomagolóipar számára.

A Packaging Conference 2023 rendezvényen a többi felszólalóhoz hasonlóan Olga Munroe, a The Retail Institute (Leeds Beckett University) szakembere is kiemelte annak fontosságát, hogy az üvegházhatású gázokról szóló jegyzőkönyv 3. passzusára (a teljes ellátási lánc szénlábnyomának bemutatása) összpontosítsunk. Elmondta, hogy az ágazatban még mindig némi széthúzás tapasztalható e téren: a nagyvállalatok, mint például a Coca-Cola, intenzíven foglalkoznak e kérdéssel, a kisebb vállalatok viszont nem.

A szakember figyelmeztetett, hogy a szénlábnyom kimutatásának fontos része a megfelelő adatok biztosítása. „Ha úgy gondolja, hogy jó adatokkal rendelkezik a vállalatánál, forduljon egy akadémikushoz vagy statisztikushoz! A vállalatok gyakran nem rendelkeznek olyan jó információkkal, mint azt gondolják. A rossz adatok kockázatoknak és büntetéseknek teszik ki a vállalatokat. Méretarányosan a kis dolgok is számítanak.”

Az adatgyűjtés mellett a kiskereskedők más kihívásokkal is találkozni fognak a fenntarthatóság terén. Különösen az újrahasznosított anyagok hiánya a piacon jelenthet problémát, mivel nagyon nehéz bármilyen újrahasznosított tartalmat beágyazni, ha egyszerűen nem áll rendelkezésre.

Olga szerint az újrahasznosítás is nehéz terep, mivel a piacok, a hulladékáramok és a fogyasztók közötti kölcsönhatások eltérőek.

„A fogyasztók nem értik, milyen szerepet tölt be a műanyag” – hangsúlyozta Olga Munroe, majd hozzátette: „Az üveget és a papírt részesítik előnyben, a műanyagot viszont háttérbe szorítják. Holott a kutatások rávilágítanak arra, hogy a friss termékek akár 50 százalékkal tovább tárolhatók, ha be vannak csomagolva. Nem beszélünk eleget az élelmiszerpazarlásról, amely elkerülhető lenne, ha megfelelően csomagolva lenne a termék. Az élelmiszerpazarlás és a csomagolási hulladék mind-mind fontos kérdést vetnek fel, de meg kell találnunk az egyensúlyt!”

Némethi Botond, Print&Packtech magazin

- Hirdetés -