A nyomdák számára az export irányú fókusz számos előnyt jelenthet – különösen akkor, ha a hazai piacon korlátozottak a lehetőségek. Orgován Katalin, a Pátria Nyomda Zrt. vezérigazgatója számolt be a Labelexpo kiállításon való részvételük tapasztalatairól a Nyomda- és Papíripari Szövetség őszi menedzserkonferenciáján.
Szeptember 11-14-én rendezték meg Brüsszelben a Labelexpo szakmai vásárt, amelyen a Pátria Nyomda partnerével, a Luminochem Kft.-vel közösen vett részt kiállítóként. A vállalatok célja, hogy a magyar piacon túl külföldre is értékesítsék szolgáltatásaikat.
„A legtöbb nyomdaipari rendezvény – kiállítás és konferencia – kihívásokkal küzd, a Labelexpo ezzel szemben folyamatos fejlődést realizál. A szakvásárok kiváló lehetőséget teremtenek a vállalatok számára, hogy új piacok felé nyissanak, az előrelépési lehetőségek egyik legjobb eszköze az export” – hangsúlyozza a cégvezető.
A szakember kiemelte, hogy a Pátria Nyomda eddig legfőképpen a magyar piacra gyártott, ám kisebb sikereket elértek regionális szinten is, példaként kiemelt egy Ausztriában folytatott projektet. A nemzetközi piacra lépés alapvetően a minőség és a hatékonyság fejlesztését irányozza elő, azaz a nyomdák esetében a munkavégzés és a termelékenység új szintre emelése szükséges. A szakvásárok látogatása pedig elősegíti a szemléletmód formálását.
„A biztonsági nyomdai szolgáltatásunkat prezentáltuk a standunkon, amivel látványos és hasznos megoldások készíthetők. A kiállításon aratott sikerünk leginkább annak köszönhető, hogy partnerünkkel összefogva mutattuk be képességeinket. Ez a kooperáció kiváló mintát jelenthet más magyar vállalkozások számára is, hiszen komoly sikereket együtt érhetünk el. Ha megvan a teljes kiállítási koncepció, már csak egy kiváló csapat szükséges, amely képes a nemzetközi közegben való hatékony működésre. A szakmai látogatók érdeklődését pedig a megfelelő figyelemfelkeltő aktivitásokkal értük el. Viszont hiába mondhatjuk, hogy sikeres rendezvényt tudunk a magunkénak, az eredmények csak később realizálódnak. A szakmai rendezvényeken való részvételre – ahogy azt nyomdaként tettük a Labelexpón – hosszútávú befektetésként kell nézni” – összegezte a szakember.
Az export irányú gondolkodás növekvő piaci lehetőségeket teremt, a külföldi piacokon lehetőség nyílik új ügyfelek megszerzésére. A különböző országokban eltérő a kereslet a nyomdai termékek iránt, így a nemzetközi kiállítások lehetőséget teremtenek más szereplők igényeinek felmérésére. Az export másrészt elősegíti a kockázatok diverzifikálását, ugyanis ha egy nyomda kizárólag a hazai piacra támaszkodik, akkor a helyi gazdasági kihívások és problémák komolyabb hatást gyakorolnak a működésre. Emellett pedig az exportra való törekvés egyben ösztönözheti az innovációra való törekvést is, hiszen a nyomda a nagyobb versenyben „kénytelen” fejleszteni a technológiáit, hogy hatékonyan és magas minőségben állíthassa elő termékeit.
Némethi Botond, Print&Packtech