Tom Hallam, a Smithers projektigazgatója végzett részletes kutatást az európai csomagolóipar legfrissebb trendjeiről. A Print&Packtech hasábjain összegezzük a legfontosabb adatokat.
Fenntarthatóság
„Minden vállalatnak csökkentenie kell a fosszilis tüzelőanyagoktól való függőségét” – szögezte le a szakértő. A cége többek között az ENSZ fenntartható fejlődési céljait szem előtt tartva dolgozik ennek érdekében. A tervek leggyakrabban a hulladékcsökkentésre és a kibocsátásra vonatkoznak.
A kutatásban Tom Hallam kiemelte, hogy a nyomdáknak „készülnie kell”, mivel több információra lesz szükség tőlük a termeléssel kapcsolatban. „A műanyagcsomagolás-gyártóknak azon kell dolgozniuk, hogy olyan anyagokat használjanak, amelyek megfelelnek az újrahasznosíthatósági előírásoknak.” A szakember továbbá hozzátette, hogy a Greenhouse Gas Protocol olyan területet foglal magába, amelyre az embereknek sokkal nagyobb figyelmet kell fordítaniuk. E tárgykör azon kibocsátásra is fókuszál, amelyet nem az adott vállalat termel, hanem a teljes ellátási láncra összpontosít.
A szénlábnyom csökkentése mellett a környezetvédelmi vállalásokat is bizonyítaniuk kell majd a vállalatoknak. A gyártóknak szigorúan meg kell felelniük annak, amit vállaltak.
Az e-kereskedelem növekedése
Az intelligens eszközök az e-kereskedelem növekedésének megatrendjét segítik elő. A fogyasztói magatartás és az elvárások folyamatosan változnak, ahogy a piacok is. „Az ázsiai és csendes-óceáni térségben található a csomagolási piac mintegy fele (főként Kína, Dél-Korea és Japán). De más piacok is kezdenek felzárkózni ezen a területen, mint például Amerika” – hangsúlyozta a Smithers szakembere.
Fogyasztói trendek és életstílusok
„A fogyasztók igényei folyamatosan változnak. Több ismerettel rendelkeznek a környezetvédelmi kérdésekkel kapcsolatban, mint eddig bármikor, és ennek alapján hozzák meg a tudatos vásárlási döntéseiket. Erre kiváló példa, hogy meg akarnak szabadulni a fölösleges műanyagoktól, és azt szeretnék, hogy a csomagolás teljes mértékben újrahasznosítható legyen.”
A csomagolás automatizálása és a digitalizáció
A csomagolásban az üresen álló helyek feltöltése, a méret optimalizálása rendkívül fontos tevékenység, s ma már léteznek olyan berendezések, amelyek automatizáltan illesztik a csomagolás méretét a termékhez. Ezek a gépek a leginkább azoknak a vállalatoknak a létjogosultságát kérdőjelezik meg, amelyek előre gyártott műanyag zacskókat készítenek.
Csomagolási innovációk
Kialakulóban vannak olyan fejlesztések, amelyek megszabadíthatnak a fölösleges csomagolástól – ilyen például a pulpac technológiát alkalmazó, szárazon formázott cellulóz. Ez egy olyan terület, amelyre továbbra is figyelni kell.
Némethi Botond, Print&Packtech magazin