A nyomtatott csomagolás a teljes európai csomagolási ipar mintegy 63 százalékát teszi ki, de a csomagolási szegmensek között jelentős különbségek figyelhetők meg – írja a Smithers 2022-es felmérésén alapuló jelentésében az Intergraf.
A kutatás rávilágít arra, hogy a különböző szegmensekben másként alakult a nyomtatott és a nem nyomtatott csomagolás aránya:
- Fogyasztói rugalmas oldalfalú csomagolás: 37,5 százalék nem nyomtatott – 62,5 százalék nyomtatott
- Hullámpapír: 13,9 százalék nem nyomtatott – 86,1 százalék nyomtatott
- Kartondoboz: 9 százalék nem nyomtatott – 91 százalék nyomatott
- Ipari/egyéb rugalmas oldalfalú csomagolás: 86,5 százalék nem nyomtatott – 13,5 százalék nyomtatott
Domináns Nyugat-Európa, felzárkózó Kelet-Európa
A csomagolóanyagok nyomtatása elterjedt Európában, ám a kontinensen belül regionális szinten eltérések figyelhetők meg. Nyugat-Európában a legmagasabb a nyomtatott csomagolás aránya, ami 89 százalékot jelent – címkék nélkül. Kelet-Európában viszont ennél jóval alacsonyabb, mintegy 11 százalékot tesz ki e szegmens. Emellett az éves növekedési ráta (CAGR) a várakozások szerint Kelet-Európában lesz jelentősebb, azaz 3,8 százalékos bővülés realizálható, szemben Nyugat-Európával, ahol 1,5 százalékot prognosztizálnak a szakértők.
A globális nyomtatott csomagolási piac az előrejelzések szerint 3,2 százalékos CAGR-t fog kitenni. Világviszonylatban az EU, az Egyesült Királyság, Norvégia és Svájc jelenleg a csomagolási piac 20 százalékát teszi ki, ez az arány 2027-re várhatóan csak enyhén fog csökkenni 19 százalékra.
2022-ben az első öt európai ország az összes nyomtatott csomagolás mintegy 68 százalékát adta, ami értékben kifejezve körülbelül 52,4 milliárd eurónak felel meg. Az első helyen Németország áll, amelyet Franciaország, majd az Egyesült Királyság követ. Az egyes országok piaci részesedése az előrejelzések szerint 2027-ben változatlan marad.
Legek Európában
A várakozások szerint a következő öt évben a nyomtatott csomagolások növekedési üteme Spanyolországban lesz a legmagasabb, ami közel 2,2 százalékot jelent. Ezt követi az Egyesült Királyság (1,8 százalék), Franciaország (1,4 százalék), Németország (1,3 százalék), majd Olaszország (1,2 százalék).
Globális eloszlás
A nyomtatott csomagolások piaca az alábbi arányok szerint oszlik meg globális viszonylatban:
- Ázsia: 45 százalék
- Észak-Amerika: 23 százalék
- EU, Egyesült Királyság, Norvégia és Svájc: 20 százalék
- Latin-Amerika: 5 százalék
- Közel-Kelet: 3 százalék
- Egyéb európai országok: 2 százalék
- Afrika: 1 százalék
- Ausztrália és Óceánia: 1 százalék
A csomagolóanyagok és címkék piacának változásai
A nyomtatott csomagolások (címkék nélkül) piaca 2027-ben várhatóan eléri a 84,6 milliárd eurót, és 2022-2027 között 1,8 százalékos CAGR-rel növekednek. Ugyanebben az időszakban az európai címkenyomtatás kibocsátása az előrejelzések szerint 1,1 százalékos CAGR-rel növekszik, és 2027-ben 10,03 milliárd eurót ér el, miközben Nyugat-Európa lassabb ütemben növekszik, mint Kelet-Európa.
A csomagolóanyagok és a címkék piacának aránya 2021-ben az alábbiak szerint alakult, és a várakozások szerint 2027-re ekképpen változhat:
- hullámpapír és szilárd szálas csomagolás – 30,8 százalék, 2027-re: 30,9 százalék
- rugalmas oldalfalú csomagolás – 23,1 százalék, 2027-re: 23,5 százalék
- karton – 15,9 százalék, 2027-re: 15 százalék
- címke – 10,9 százalék, 2027-re: 10,6 százalék
- merev műanyag csomagolás – 9,7 százalék, 2027-re: 9,8 százalék
- fém csomagolás – 9,6 százalék, 2027-re: 10,2 százalék.
2021-ben a teljes iparág 86,9 milliárd eurót tett ki, míg ez 2027-re várhatóan 94,6 milliárd euróra növekszik.
Gyorsan növekszik a rugalmas oldalfalú csomagolóanyagok nyomtatásának piaca
Európában a 2022 és 2027 közötti időszakban a várakozások szerint a nyomtatott rugalmas oldalfalú csomagolóanyagok piaca fogja a legnagyobb növekedést produkálni, ami becslések szerint 2,1 százalékot jelent. Hasonlóan kimagasló tendencia várható a hullámpapír és a karton esetében is, előbbi 1,8 százalékos, míg utóbbi 0,6 százalékos ütemben fog bővülni.
A digitális nyomtatásé a jövő
Európában 2022 és 2027 között az alábbiak szerint fog változni a nyomtatási eljárások piaca:
- flexó 2022: 56,8 százalék, 2027: 55,8 százalék
- ofszet 2022: 27,1 százalék, 2027: 26,4 százalék
- mélynyomás 2022: 12,7 százalék, 2027: 12 százalék
- digitális 2022: 2,9 százalék, 2027: 5,4 százalék
- egyéb 2022: 0,5 százalék, 2027: 0,4 százalék.
Globálisan a flexó nyomtatás alacsonyabb részesedéssel bír (40,5 százalék), mint Európában (56,8 százalék), de 2022-ben ezen eljárásnak volt a legnagyobb részesedése a nyomtatott csomagolási piacból, s várhatóan 2027-ben megtartja vezető pozícióját.
Európában a digitálisan nyomtatott csomagolások 2027-re várhatóan elérik a 3,5 milliárd eurót a 2022-es 1,7 milliárd euróról, és 15,1 százalékos CAGR-t érhet el. A mennyiséget tekintve ugyanebben az időszakban a csomagolások digitális nyomtatása az előrejelzések szerint minden eddiginél nagyobb mértékben, 17,7 százalékkal fog növekedni.
Kontinensünkön a síknyomtatás várhatóan mérsékelt növekedést fog mutatni a 2027-ig tartó időszakban (1 százalékos CAGR), ami alacsonyabb a globális viszonylathoz képest (2,7 százalék CAGR). A kartondobozok piacán használják legfőképpen ezt az eljárást, amely világszerte jellemző trend.
A csomagolóanyagok mélynyomással történő nyomtatása viszonylag kis szegmenst képvisel a többi eljáráshoz képest, de 2022-ben még így is közel 50 milliárd eurós globális értéket jelent.
Némethi Botond, Print&Packtech magazin