A fenntarthatóságtól az e-kereskedelemig: a csomagolóipar evolúciója

A nyomtatott csomagolási piac számos makroszintű tényező hatására tovább fejlődik. Dr. Horváth Csaba az Óbudai Egyetem címzetes egyetemi tanára a CSAOSZ konferenciáján tartott előadást. A szakember beszélt az iparág legfontosabb trendjeiről, kihívásairól, valamint azok hatásáról a fenntarthatóságra, az e-kereskedelem növekedésére, a fogyasztói magatartásra, az automatizálásra és a digitalizációra. Összefoglaltuk a legfontosabb pontokat.

kép forrása: Fedprint

Az európai nyomtatott csomagolóanyagok kibocsátását és megoszlását mutatta be a szakember, amelyben az EU-27 az Egyesült Királyság, Norvégia és Svájc területére vonatkozó adatokat osztott meg az 2022 és 2027 közötti időszakra vonatkozóan. A becslések szerint az összes nyomtatott csomagolóanyag értéke 86,9 milliárd euró volt 2022-ben, melynek megoszlása a következőképpen alakult: hullámpapír alapú csomagolóanyagok 31 százalék, karton csomagolóanyagok 23 százalék, flexibilis csomagolóanyagok 16 százalék, merev falú műanyag csomagolóanyagok 10 százalék, fém csomagolóanyagok 10 százalék és címkék 10 százalék. 2027-re viszont a becsült érték 94,6 milliárd euróra fog növekedni, a megoszlás pedig enyhén változik: hullámpapír alapú csomagolóanyagok 31 százalék, karton csomagolóanyagok 23 százalék, flexibilis csomagolóanyagok 15 százalék, merev falú műanyag csomagolóanyagok 11 százalék, fém csomagolóanyagok 10 százalék és címkék 10 százalék. Horváth Csaba rávilágított, hogy a piaci érték éves növekedési rátája viszonylag mérsékelt emelkedést jelez az ötéves periódusra, azaz 1,7 százalékot.

Horváth Csaba PESTEL elemzéssel folytatta, ami a politikai, gazdasági, társadalmi, technológiai, környezeti és jogi tényezők részletes elemzését tartalmazza, amelyek hatással vannak a csomagolóiparra, különös tekintettel a fenntarthatósági törekvésekre és kihívásokra.

„A környezetvédelmi kezdeményezések fontosságának növekvő felismerésével a fogyasztók már nem elégednek meg azzal, hogy a márkák egyszerűen csak a törvényi minimumkövetelményeknek megfeleljenek. Ehelyett a fogyasztók aktívan keresik azokat a márkákat, amelyek környezetvédelmi és társadalmi vezető szerepet vállalnak, és aktívan kiállnak a jobb jövőhöz hozzájáruló jogszabályi változások mellett”

– mondja a szakember, és hozzátette: Azok a márkák és csomagolóanyag-gyártók, amelyek a fogyasztóknak szélesebb méret-, formátum- és árválasztékot tudnak kínálni, keresletet teremtenek, tőkét építenek, és megkönnyítik az ismételt vásárlást. A márkáknak bizonyítaniuk kell az etikai célok felé tett előrehaladásukat is. Ha ezt az előrehaladást mérhető, harmadik fél által meghatározott célokhoz (pl. az ENSZ fenntartható fejlődési céljai), igazítják, a márkák elnyerhetik az etikus gyakorlatokat egyre jobban vizsgáló fogyasztók bizalmát. A minden otthonban megtalálható virtuális asszisztens a háztartások egyre intelligensebbé válásának kapuja. Biztosítja, hogy a csomagolás képes legyen kommunikálni az intelligens készülékekkel a használat/fogyasztás élményének javítása és a termék hatékonyságának növelése érdekében. A jövőben az olyan átfogó kérdések, mint az éghajlatváltozás, a talaj- és vízhasználat, valamint a szegénységre és az éhezésre való odafigyelés részei lesznek annak a stratégiának, amelyet a márkáknak magukévá kell tenniük, és amely ugyanolyan fontos lesz a vásárlási döntésekben, mint a termék vagy a csomagolás. Jól ismert, hogy a csomagolási tilalmak gyakran legalább annyira a fogyasztók téves felfogásán alapulnak, mint a tudományon. A jövőben a kiskereskedők, a márkák, a csomagolóanyag-gyártók és a nem kormányzati szervezetek közötti partnerségeknek láthatóbbá, hangosabbá és fogyasztóközpontúbbá kell válniuk ahhoz, hogy a csomagolási törvényekkel szemben hatékonyak legyenek.

Az ENSZ, valamint az EU olyan szabályozással irányítja a piacot, amely a fenntarthatóságot célozza meg. Az ezekre való összpontosítás, beleértve az ENSZ által megállapított célokat és az EU kezdeményezéseit a karbonsemlegesség és az erőforrás-hatékony gazdaság felé való elmozdulás érdekében​​. A csomagolás előállításával és nyomtatásával kapcsolatos kibocsátások csökkentése az iparág vezető szereplői számára az első helyen áll, mivel a nettó nullás célok elérésére törekszenek.

Ez azonban nagy kihívást jelentő feladat, és a piac jelenleg a „zöldre festés” (greenwashing) – a termékek érdekében felhozott olyan állítások – áradatától szenved, amelyek tudományosan nem igazoltak.

Ezt követően a szakember az e-kereskedelem növekedésének hatásait elemezte a csomagolóanyag- piacra tekintettel. A műanyag csomagolással kapcsolatos környezetvédelmi aggályok mind a nyersanyaggyártás, mind a termék életciklusa szempontjából negatív hatást gyakorolnak a polisztirol zacskókra. Az Európai Unióban a kiskereskedők számára kötelező legalább 30 százalékban újrahasznosított zacskókat használni, hogy megfeleljenek a jogszabályi előírásoknak. A papíralapú postai csomagok növekedése kompenzálja a polisztirol zacskók lassuló növekedését, mivel a fogyasztók és a vállalatok egyre inkább előnyben részesítik az újrahasznosítható és fenntarthatóbb csomagolási opciókat. A fejlett 3D tételszkennelési technológiák és az automata hullámkartondoboz-gyártó gépek használata javítja a dobozgyártás hatékonyságát és csökkenti az üres tér mennyiségét a csomagolásban, ezzel hatékonyabbá és környezetbarátabbá téve a csomagolási folyamatokat. Bár a nagyobb méretű védőcsomagolások iránti kereslet stabil maradhat, a kisebb méretűek iránti igény visszaeshet. Ennek oka a fogyasztói preferenciák és az újrahasznosíthatósággal kapcsolatos aggályok, valamint az alapvető termékalkalmazások környezetvédelmi szempontból való megítélése.

A technológia, mint a blokklánc és a közel mezős kommunikáció (NFC) alkalmazásának megvizsgálása a csomagolóiparban elősegítik a nyomon követhetőséget, a hamisítás elleni védelmet és a fogyasztói bizalom növelését​​. Egy luxusmárka és az Accenture együttműködésével létrehozott virtuális kirakat, ahol a fogyasztók interaktívvá válhatnak az intelligens csomagolásokkal, és a metaverzumban az adatokat a termék digitális megfelelőjével történő interakciók során generálják, lehetővé téve az értékesítés és gyártás további elemzését és optimalizálását. Új idő-hőmérséklet technológiák, amelyek növelik a biztonságot és a termékek, például a vakcinák eltarthatóságát. Az intelligens csomagolási piac egyik vezető vállalata a Laava, amely egyedi és véletlenszerűen generált képeket, címkéket kínál a csomagolás hitelesítésére a QR-kódok alternatívájaként. Egy másik technológiát azonosítási célokra használnak a csomagolóiparban, lehetővé téve a termékek és az ellátási lánc nyomon követését és a fogyasztók kötelezettségeinek növelését.

Az automatizálás és digitalizálás témában a szakember kiemelte: a csomagolás jelentős hozzáadott értéket képvisel a vásárlói élmény terén, és az új ügyfelek megszerzésében is fontos szerepet játszhat.

  • 74 százalékban a fogyasztói vásárlási döntések közösségi hálózatokra támaszkodnak, ami azt jelzi, hogy a digitális kommunikációs csatornák kiemelten fontosak a vásárlói kapcsolatok építésében.
  • 871 százalékkal növekedett az „unboxing”, azaz termékek kicsomagolásának bemutatása YouTube videókon 2010 óta, ami a csomagolás marketingértékét emeli.
  • Az RFID technológia népszerűsége nő az élelmiszercsomagolás terén, lehetővé téve a termékek nyomon követését az ellátási láncban, így fokozza a termékbiztonságot, és tájékoztatást nyújt a termék útjáról.
  • Packvertising, azaz a csomagolás marketingre való használata tovább nő, mivel az ügyfelek értékelik a személyre szabott és információval ellátott csomagolást, amely magában foglalja a termékkel és márkával kapcsolatos további tartalmakat és hirdetéseket.

A nyomtatott csomagolási piac folyamatos fejlődése számos külső tényezőtől függ, többek között a fenntarthatóság és az ellátási lánc iránti aggodalom minden idők legmagasabb szintjére nőtt, ami fontos változásokat indít el. A fogyasztói igények egyre nagyobb hatást gyakorolnak a csomagolásra és a nyomtatási technológiákra, különös tekintettel az intelligens csomagolásra és a kommunikációs eszközökre. A népességnövekedés, az életstílusok változása, valamint a „pénzben gazdag, de időszegény” munkaképes korúak igényei szintén hajtják a csomagolás iránti keresletet. Európa mint a nyomdaipari termékek egyik fő piaca mérsékelt növekedést mutat, azonban a magasabb értékű nyomtatott termékek piaca növekedni fog a következő években​​.

Print&Packtech