Átalakulóban a termékjelölés – Hatékonyabbá válik a címkézés

A meglévő rendszerek nem működtek elég hatékonyan az elmúlt évek kihívásokkal teli időszakában. A termékhiány, a szállítási késedelmek és a nyersanyagok szűkössége csak néhány a jelenlegi infrastruktúra képességeit megterhelő akadályok közül – írja a Packaging Technology Today.

Fontos a kommunikáció

Az áruk biztonságos és hatékony szállítása szempontjából kulcsfontosságú, hogy a vállalatok képesek legyenek információt cserélni az ellátási láncban mozgó termékekről. A GS1 szabványok biztosítják azt a közös nyelvet, amely lehetővé teszi az információk egységes módon történő rögzítését és megosztását a teljes ellátási láncban, a termék származási helyétől az értékesítés vagy felhasználás helyéig. Ennek eredményeként a termékek bármikor és bárhol pontosan azonosíthatók és lokalizálhatók, állapotuk pedig valós időben, elektronikus úton közölhető az érdekelt felek között. Ez a vállalatok számára a rendelés- és készletgazdálkodáshoz szükséges betekintést nyújt, és új lehetőségeket teremt a szükség szerinti kiigazításra, például ha egy termék nem áll rendelkezésre vagy késik.

Okosodni kell

A megnövekedett igényekhez olyan kiegészítő adatok szükségesek, amelyeket a hagyományos, lineáris (UPC) vonalkód nem tud teljes mértékben befogadni. A DSCSA például 2D Data Matrix vonalkódot ír elő a gyógyszeripari termékek csomagolására, hogy támogassa egy interoperábilis, elektronikus rendszer kialakítását, amely lehetővé teszi a termékek azonosítását és nyomon követését az egész amerikai forgalmazás során. A vonalkód nagyobb adatkapacitással képes az összes szükséges adatot, beleértve a tétel-/tételszámot, a sorozatszámot és a lejárati dátumot is, egyetlen digitális képbe foglalni, amely nagyon kis méretű termékeken, például fecskendőkön és infúziós fiolákon is elfér.

A vonalkódok az élelmiszerek és a fogyasztási cikkek esetében is izgalmas lehetőségeket kínálnak. A mai vásárlók fokozott termékátláthatóságot várnak el; tudni akarják, hogy mi van az általuk megvett termékekben, hol és hogyan állították elő őket, részleteket a fenntarthatóságról, felhasználási tanácsokat (pl. receptekben), a karbantartás módját és még sok mást. A vonalkód lehetőséget nyújt a fogyasztók információs igényeit kielégítő, webes hivatkozással ellátott tartalom beágyazására.

Az RFID egyre nagyobb teret nyer

Az RFID (rádiófrekvenciás azonosítási) technológia iránti érdeklődés a címkék árának csökkenésével párhuzamosan növekszik; 2016-ban az egy címkére jutó átlagos ár 7-15 cent között volt, és az előrejelzések szerint 2025-re akár 4 centre is csökkenhet darabonként.

A technológia az elmúlt 20 évben jelentősen fejlődött – az olvasási tartomány és pontosság nőtt, az olvasói infrastruktúra bővült, és mind a címkék, mind az olvasók mérete és érzékenysége változatosabb lett. Ez olyan izgalmas alkalmazásokat tett lehetővé, mint az intelligens polcok, a dinamikus ármegjelenítés és a boltok elrendezésének optimalizálása.

A kereskedelmi partnerek azon képessége, hogy automatikusan, elektronikusan és valós időben meg tudják osztani az ellátási láncra vonatkozó adatokat, kulcsfontosságú az áruk hatékony szállításának támogatásához az összetett, kiszámíthatatlan piacokon.

Némethi Botond, Print&Packtech magazin