Jelentős változások jellemezték ezt a magánszemélyek, közjegyzők és ingatlanügynökök apróhirdetéseit magában foglaló ágazatot. Kezdetben a hagyományos sajtóban jelent meg, majd áttért a szabad sajtóra, aztán az internetre. A papír azonban még mindig jelentős – írja a Print Industry.
A harmincas években az építőipar állt a gazdaság középpontjában. Az ingatlanok jelentős bevételi forrást jelentettek a sajtó számára: a PQR minden hétvégén ingatlanmellékletet adott ki, tele apróhirdetésekkel. A vásárlók a helyi újságból szerezték az információkat, majd felkeresték azokat a szakembereket, akik fizettek a közzétételért.
Az 1970-es évektől az üzletágat a szabad sajtó versenyeztette. Egy új koncepció, amelyben a fogyasztó ingyenes tájékoztatást kap a kínálatról. Ebben az időszakban alakultak meg a nagy szabadsajtó-csoportok, mint például a SPIR communication vagy a Hersant csoport.
Az információ digitalizálása és az információk online elérhetősége a 2000-es évek elején egy új gazdasági ciklus kezdetét jelentette az ingatlanpiacon. Ettől kezdve az információt a hagyományos médiától eltérő szereplőkhöz csatornázzák.
A mai napon az innováció az ügyfélkapcsolat minősítésében rejlik. Az új szereplők bevételei az ügyfélkérő adat minősítésének (big data) monetizálása révén épültek fel, akik annál többet fizetnek, minél több célpont felel meg a termékeiknek.
És mégis, ahogy az egyik online oldal tulajdonosa mondja: ügyfeleink még mindig papírt kérnek!
Az ügyfelek egy része – ingatlanszakemberek, ügynökségek, közjegyzők, fejlesztők – szívesen visszatérnének a hagyományos papíralapú médiumhoz. Véleményük szerint ez jobb olvashatóságot kínál.
Bár a papíralapú kommunikáció már nem lehet olyan tömeges, mint az 1950-2000-es években – ami ökológiai szempontból szükségszerűség –, a szoros interakcióban továbbra is hasznos a vevő és az eladó közötti fizikai kapcsolatot materializálni. A kereslet tehát lokalizált, territorializált, a tranzakciós médium anyagiságában gyökerezik.
Némethi Botond, Print&Packtech magazin
[…] Jelentős változások jellemezték az ingatlankommunikációt a magánszemélyek, közjegyzők és ingatlanügynökök apróhirdetéseinek tekintetében. A 20. század első felében a nyomtatott sajtó uralta ezt az ágazatot, amely ezen időszak végére és az új évezredre fokozatosan áttevődött az online térbe és a szociális médiába. Annak ellenére azonban, hogy a papíralapú kommunikáció lecsökkent, teljesen nem tűnt el, és a mai napig – lokális szinten – meghatározó médium maradt, mint egy fontos eszköze a vevő és az eladó közötti fizikai kapcsolattartásnak. […]