A Smithers legfrissebb elemzése szerint a nyomdagépek és egyéb berendezések világpiacán visszatér a stabilitás, és az értékesítési ráta 2023-ra eléri a 16,79 milliárd dollárt.
Az előrejelzések azt mutatják, hogy a COVID-19 utáni piac reagál a nyomtatás iránti kereslet mélyreható változásaira. Az új nyomdagépek éves értékesítése – beleértve az elő- és utómunkálatokra használt berendezéseket – állandó árakon számítva 2018 óta 2,37 milliárd dollárt veszített.
Az elkövetkező öt évre további mérsékelt csökkenés prognosztizálható, az éves értékesítés csökkenésével (-0,5 százalék éves szinten), amely 2028-ban 16,41 milliárd dollárt ér el, állandó árakon számolva.
A csökkenés leginkább a fejlett piacokon – Észak-Amerikában, Nyugat-Európában, Japánban és Ausztráliában – figyelhető meg, ahol a digitális médiafogyasztás elterjedtebb. Ha csak a sajtótermékek értékesítését nézzük ezen négy régió piacát tekintve, az előrejelzések szerint együttesen 6,11 milliárd dollár lesz 2028-ban, ami 19 százalékos csökkenést jelent 2018-hoz képest.
A Smithers 58 ország múltbeli, aktuális és a jövőbeli új berendezések értékesítését és telepítését vizsgálja elemzésében, amelyeket nyomtatási folyamat és gépformátum szerint csoportosít.
Az elemzésben megjelenő adatok azt mutatják, hogy a nyomtatott kiadványok iránti kereslet csökkenését a hagyományos analóg nyomdatípusok lekövetik. A legnagyobb visszaesés az értékesítésben a litográfiai nyomdagépek esetében következik be. Különösen a heatset- és coldset-gépek kilátásait befolyásolja a nyomtatott magazinok és újságok iránti kereslet radikális visszaesése. Az ofszet litográfia szintén csökkenni fog a prognózisok alapján, bár ez részben a nagyobb kapacitású, nagy formátumú (VLF) nyomdagépek telepítésének, valamint a kisebb B1, B2 és B3 formátumú nyomdagépek csökkenő bázisának köszönhető.
A flexó lesz az egyetlen analóg nyomtatási eljárás, amely a következő öt évben növelni fogja a berendezések értékesítését – főként a nagyobb volumenű csomagolási és címkézési munkák népszerűségének köszönhetően.
A digitális berendezések értékesítésének száma növekedni fog, és várhatóan 2026-ban az e területen alkalmazott különböző nyomtatási technológiák először fogják megelőzni az analóg rendszereket – értékesítés tekintetében. A növekedés hajtómotorjai az inkjet technológián alapuló berendezések lesznek. E területen jellemző a nagyobb kutatás-fejlesztési ráfordítás. Az ilyen eljárást alkalmazó nyomdák gyors és minőségi termékeket állítanak elő, miközben a vásárlók testre szabottabb, kisebb példányszámú megbízásokat adnak.
Az automatizálás terén minden nyomdatípusnál további fejlesztések lesznek tapasztalhatók, beleértve az online platformokkal való integrációt is. Az ellátási lánc fejlődésével a nyomdaipari OEM-ek új bevételekhez juthatnak az intelligens szoftverekkel és támogatási szolgáltatásokkal, segítve az üzemeltetőket abban, hogy maximalizálják a nyomdagépek üzemidejét, gyorsabban elhárítsák a hibákat és optimalizálják a nyomdai teljesítményt.
A magas olaj- és gázárak felkeltették az érdeklődést az energiahatékonyabb nyomdagépek iránt. Ezek segítenek csökkenteni a nyomdai szegmens szénlábnyomát, a többi zöld technológia mellett – a beállítás, a vízbázisú festékek és bevonatok fejlesztése, a kartonpapírfajták jobb hordozókezelésének javítása, a több bioalapú összetevőt tartalmazó festékek, valamint a jobb festékeltávolítás optimalizálása az életciklus végén.
A nyomtatott sajtó iránti földrajzi kereslet változásai ellenére az Egyesült Államok marad az új berendezések értékesítésének legnagyobb piaca, megelőzve Kínát (második), Japánt (harmadik), az Egyesült Királyságot (negyedik) és Németországot (ötödik). Az ázsiai új piacokon nagy növekedési lehetőségek vannak az OEM-értékesítés számára; de az első helyen álló országok között a következő öt évben nem lesz jelentős változás.
Némethi Botond, Print&Packtech szaklap