Az RRD több mint 160 éves múltra tekint vissza. A chicagói központú, Illinois államból indult vállalat mára a világ legelismertebb márkáinak, köztük a Fortune 100 listában szereplő vállalatok 91%-nak marketing-, csomagolás-, nyomtatási és üzleti szolgáltatásait nyújtó globális partnerévé vált.
A vállalat 2002-ben jelent meg Magyarországon: először irodát nyitott Budaörsön, majd nem sokkal később Komáromban indítottak egy kisebb üzemet, ez ofszet- és digitális nyomtatással foglalkozott, és az ottani telekommunikációs eszközöket gyártó cég igényeit szolgálta ki.
A hazai működés mérföldköve 2009. volt, amikor elindult a debreceni gyár, amely azóta is az RRD magyarországi központja. Az üzem 16 év alatt jelentős fejlődésen ment keresztül: a kezdeti 4.000 négyzetméterről mára 15.000 négyzetméteres kapacitásra bővült, közel 470 munkatárssal.
A sajtómegjelenéseket az anyavállalat mindig szigorúan szabályozta, különösen, amíg a cég 1956-tól 2022-ig tőzsdén szerepelt. A befektetők védelme érdekében minden kommunikáció központi kontroll alatt állt. Emiatt viszonylag kevés nyilvános információ volt elérhető az RRD debreceni üzeméről. Nem meglepő tehát, hogy jelentős szakmai érdeklődés övezte a Nyomdász Vándorgyűlés keretében tartott üzemlátogatást.
Cservenka Dávid ügyvezető igazgatóval és Preczlik Erik kereskedelemért felelős ügyvezetővel még augusztus végén, jóval a nyílt nap előtt beszélgettünk az RR Donnelley Magyarország Kft. vállalatcsoporton belüli pozíciójáról, szakmai munkájáról, a két ügyvezető nyomdaiparral kapcsolatos nézeteiről.
Milyen előnyökkel és hátrányokkal jár, hogy egy chicagói székhelyű, több mint 30 országban jelen lévő cégcsoport részei?
Dávid: A pozitív oldala, hogy nagyvállalat lévén az RRD stratégiai partnerekkel és globális jelenléttel rendelkezik, ami mérsékeli a kockázatokat és a piaci változásoknak való kitettséget. Globális jelenlétünk lehetővé teszi az agilis működést és az igen széles körű alternatív megoldások kínálását partnereinknek. A világban működő közel 40 gyártóhelyünkkel optimalizálhatjuk a gyártás helyét, és minden projekthez megtalálhatjuk a leghatékonyabb megoldást.
Hátrányként említeném azt a hatást, hogy az RRD-vel, mint egy nagyvállalattal való üzleti kapcsolat azt a benyomást keltheti, hogy nem nyújtunk ugyanolyan személyre szabott figyelmet, mint egy kisebb, “helyi” vállalat. Azonban mi büszkék vagyunk arra, hogy ugyanolyan szintű ügyfélszolgálatot nyújtunk, az egyéni igényekre reagálva, több eszközzel és képességgel, mint valaha.
Erik: Ha a kereskedelmi oldalt nézzük, én inkább a pozitívumokat látom ebben a hálózatban. Olyan nagyvállalatoknak vagyunk beszállítói, amelyeket önállóan sokkal nehezebben tudnánk elérni, függetlenül a debreceni gyáregység magas színvonalától. A partnereknél szükséges a globális jelenlét és a különböző szintű szakértelem – legyen szó EHS-ről, üzleti etikáról, adatbiztonságról, vagy más támogató folyamatokról. Ezek mind olyan pontok, amelyekből profitálunk az integrált hálózat részeként. Megvan a támogatás Észak-Amerikából, és szakértők állnak rendelkezésre a rendszerek kezeléséhez vagy a piaci kommunikációhoz. Természetesen bizonyos folyamatok lassabban haladnak, hiszen mérlegelni kell, hogy melyik gyár, földrajzi hely és egyéb paraméterek alapján milyen támogatást kap.
Hol helyezkedik el a debreceni gyáregység a cégcsoporton belül?
Erik: A magyarországi központ szorosan kapcsolódik az európai hálózathoz: Brünnben és Łódźban található üzemek a végszerelésre és csomagolásra specializálódtak, Krakkóban pénzügyi és ügyfélszolgálati központ működik, Varsóban Premedia illetve konstrukciós tervezés zajlik, míg Cork ad otthont a vállalatirányítási és supply chain központnak. Van egy irodánk Győrben, ahonnan a termékmérnökséget, illetve a stratégiai beszerzést látjuk el. Magyarország nemcsak gyártási, hanem stratégiai szinten is fontos pillére a globális rendszernek.
Dávid: A debreceni gyár portfóliója a legszélesebb: címke, karton, POS-display, doboz, digitális és ofszet nyomtatás egyaránt zajlik itt. Emellett kitting- és logisztikai szolgáltatásokat is nyújtunk. Ezért nem klasszikus értelemben vett nyomdának, hanem inkább nyomdai szolgáltató központnak tekinthető. Egy sor olyan szolgáltatást tudunk nyújtani, amelyek komplex megoldássá egészítik ki a nyomdai alaptevékenységet.
A fő profil a gyógyszer- és orvostechnikai ipar szigorú elvárásainak megfelelő termékek gyártása, de erős a jelenlét a játékiparban is.
A beszélgetésünk alkalmával hárman 3 különböző településről jelentkezünk be, és ez általános a cég életében. Hogyan tud ez működni?
Erik: Természetesen vannak olyan pozíciók, amelyek helyhez kötöttek, de összességében nálunk a rugalmasság a meghatározó. Országos, sőt regionális szinten is így működünk. Kötetlen munkaidőt biztosítunk, a munkaviszony bizalomra épül felettes és beosztott között egyaránt. Munkatársaink nemcsak Magyarország különböző városaiban dolgoznak – Szombathelytől Szegedig, Budapesten át –, hanem Lengyelországban és Csehországban is.
A lényeg számunkra, hogy a megfelelő embert találjuk meg a megfelelő feladatra, és ebben ne kelljen kompromisszumokat kötni a földrajzi helyzet miatt. Olyan kollektívát szeretnénk építeni, amely bizalomra támaszkodva önállóan is el tudja végezni a feladatát, függetlenül attól, hogy éppen hol dolgozik, vagy mikor. Természetesen van törzsidő és a közös munkát támogató szabályok, de ezek is egymás munkájának tiszteletben tartására épülnek.
Ez a vállalati kultúra például ugyanúgy az előnye annak, hogy egy cégcsoport része vagyunk.
Dávid: Ehhez egy jó csapatra van szükség. Nagyon sokan vannak, akik 15-16 éve vagy még régebben dolgoznak az RRD-nél, akár a cég magyarországi indulása óta.
Nálunk valóban fontos a munkavállalók megbecsülése – és nemcsak mondjuk, hanem komolyan is gondoljuk. Nem pusztán béren kívüli juttatásokról van szó, hanem olyan pluszokról, amelyek révén elkötelezett, stabil közösséget tudunk építeni. Hiszem, hogy egy vállalat vonzereje nem kizárólag a versenyképesség mércéjével mérhető, hanem azzal is, mennyire jó érzés ott dolgozni, mennyire érzik magukat megbecsülve az emberek.
Jelenleg több mint 470 munkavállalónk van, és igyekszünk mindannyiukat bevonni a gyár működésébe. Rendszeresen tartunk munkavállalói elégedettségfelmérést, szervezünk kerekasztal-beszélgetéseket, és minden évben megrendezzük a RRD napot. Tartunk nyílt napot is: ilyenkor a családtagokat is meghívjuk, hogy testközelből lássák a gyárat és a technológiát.
Az egészség és a munkabiztonság kiemelt terület számunkra. Az anyavállalati kötelezettségek mellett helyben is többletet nyújtunk: sportolási lehetőséget, ingyenes masszázst, és rendszeresen gyümölcscsomagokat biztosítunk – ezek mindig pozitív fogadtatásra találnak.
A folyamatos fejlesztést a termelés mellett a munkavédelem és a munkakörnyezet javítására is kiterjesztjük. Innovációs klubunkban a dolgozók apró, de hasznos ötleteiket oszthatják meg, melyek megvalósulása esetén jutalomban részesülnek.
Az RRD számára kiemelt érték a biztonság, az etikus működés, a vevői elvárások teljesítése, a munkavállalói együttműködés és a folyamatos növekedés. A vállalat a környezettudatosság területén is fontos lépéseket tesz a kezdetek óta: napelemes beruházásokkal, esővízgyűjtéssel és fenntartható tanúsítványokkal erősíti elköteleződését.
A vállalat filozófiája, hogy a helyi jelenlét és a globális háttér együttese biztosítja a rugalmasságot, a gyors reakciót és a partnerek számára megbízható, hosszú távú értékeket.
Az oktatás és a megfelelő munkaerő biztosítása mindig központi téma az iparágban. Önök szerint milyen megoldásokkal lehetne kezelni ezeket a kihívásokat?
Dávid: Nagy hangsúlyt fektetünk a belső tréningekre. A gyárba nehéz olyan munkaerőt bevonzani, aki már rendelkezik a megfelelő képzettséggel – szinte lehetetlen. Éppen ezért a dolgozóink fejlődési lehetősége kulcsfontosságú a megtartásukban: anyagkezelőből operátor, operátorból gépmester válhat, és onnan akár az irodai pozíciókig is el lehet jutni. Erre több példa is van, nem kis számban.
A szakmai képzést házon belüli tréningekkel, saját trénereink bevonásával biztosítjuk, így igyekszünk orvosolni a munkaerőpiaci kihívásokat. Nem egyszerű feladat, de ezt a hozzáállást tartjuk alapvetőnek.
A nyomdaiparban gyakran beszélnek a kihívásokról és a digitalizáció hatásairól. Önök hogyan látják az ágazat jövőjét és a benne rejlő lehetőségeket?
Erik: A könyvnyomtatás egy teljesen más iparág, mégis azt látjuk, hogy a könyvek iránti igény lassan, de újra növekszik. Az RRD Kínában jelentős kapacitással rendelkezik, és szállít Európába, ez alapján azt látom, hogy a könyv, mint termék, örök – csak áttevődött. Bizonyos szegmensekben, például a magazinoknál vagy promóciós anyagoknál látható visszaesés, de a jogszabályi kötelezettségek és az ügyfelek elvárásai miatt továbbra is szükség van nyomtatott használati útmutatókra és kiegészítő anyagokra. A digitalizáció és a vizuális optimalizálás ugyan csökkenti a szöveg mennyiségét, de a fizikai termék továbbra is alapvető elvárás marad.
Összességében azt lehet mondani, hogy abban a diverzifikált termékcsomagban, amit ajánlunk, illetve abban a piaci szegmensben, ahova szállítunk nem várható hirtelen negatív változás a jövőben.
Dávid: Amit Erik elmondott, az teljesen helyénvaló, a mi szemszögünkből nézve. Azért a nyomdaipart úgy látom, hogy a digitalizáció elkerülhetetlen bizonyos elemeinél. Például a magazinok, szóróanyagok esetében vagy akár a könyveknél. A vinyl is visszatérőben van, de sosem fogja elérni azt a szintet, amikortól elkezdett hanyatlani. A könyveknél is ugyanezt látom, és nem azt tartom problémának, hogy a könyvek digitalizálódnának hanem, hogy sokkal kevesebben olvasnak. Leragadnak a digitális eszközök előtt, így azt gondolom, folyamatos csökkenéssel kell számolni.
A doboz- és csomagolásnyomtatás esetében a piac lassan telítődik, a digitalizáció hatása itt is érezhető, de az üzlet jelentős része még mindig offline vásárláshoz kötődik, ahol a csomagolás elsődleges szerepet játszik a fogyasztói döntésben. Akkor fog ez megfordulni, amikor az online vásárlás kerül túlsúlyba. 8-10 éve beszélünk ezekről a változásokról, ha ugyanilyen léptékkel haladunk, még bőven van jövője a nyomdaiparnak.
Van-e helye a mesterséges intelligenciának az iparágban?
Dávid: Nagyon is van. Vállalati szinten nagy hangsúlyt is fektetünk rá. Nem elsősorban a nyomdára kell gondolni, hanem a körülötte lévő területekre, különösen az előrejelzések, készletgazdálkodás és működési adatok pontosságának javításában. A vevői előrejelzések gyakran pontatlanok vagy hiányosak, és itt az MI segíthet az optimalizált működésben.
Erik: Ugyanakkor az információbiztonság kiemelt szempont: a mesterséges intelligencia alkalmazása szigorú ellenőrzés és kontroll mellett történik, az adatok bizalmassága és mennyisége miatt.
Zárszóként annyit tennék hozzá, hogy amellett, hogy az RRD a múltban zártan működött, ma már nyitottak vagyunk és bizalommal tekintünk a más nyomdákkal, piaci szereplőkkel való együttműködési lehetőségekre.
