Márkaépítés vonzó csomagolás által
A marketingben és a márkaépítésben a termékek csomagolása rendkívül fontos tényező. A megjelenés befolyásolja a vásárlók attitűdjét, visszatérő ügyfelek szerezhetők vele. A csomagolás hatást gyakorol az emberek márkáról alkotott képére. Ezzel együtt nem tetszik minden a fogyasztóknak, hiszen sokkal komplexebben áll össze a márkához való viszony, például: ár, márkanév, tartalom, csomagolás és még sok egyéb komponens. A különböző kampányok segítségével építhető fel az adott márka. A Packaging Labelling cikke alapján bemutatjuk, hogyan tehető vonzóvá a márka a csomagoláson keresztül
AZ EGYSZERŰ AZ NAGYSZERŰ
A termékek csomagolásának egyszerű és minimalista kivitelezése ma már trendszerű, ennek pedig megvan az oka. A vásárlási folyamat során rengeteg vizuális információ „ömlik” a fogyasztóra, így a vonzó tulajdonságok vagy díszítések észrevétlenek maradnak. A legsikeresebb márkacsomagolás egyedi és könnyen azonosítható. Jelmondat: a kevesebb több. A termék csomagolásának egy pillanat alatt kell kifejeznie a márkát, amelyből az ügyfelek azonnal tudni fogják, mire használják azt a készítményt. Az egyszerű és letisztult csomagolás nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a termék jobban kiemelkedjen a többi közül.
A CSOMAGOLÁSTERVEZÉS AZ ÚT A SIKERHEZ
Sok márka nem tulajdonít kellő jelentőséget a csomagolástervezésnek, ami óriási hiba, hiszen magasabb kiadásokat okozhat. A színvonalas csomagolástervezésbe történő befektetés mutatja meg a fogyasztóknak, hogy az adott márka értékes. Versenyképes termék keletkezhet csupán a dizájn révén, ugyanis a kreatív, jól megkülönböztethető, megfelelően kivitelezett és gondosan megtervezett csomagolás növeli a márka észlelt értékét.
A HITELESSÉG ERŐSSÉG
A hitelességet nehéz egzakt módon meghatározni, de az ügyfelek felismerik, ha látják. Törekedni kell arra, hogy olyan csomagolást fejlesszünk, amely hitelesen közvetíti a márka imázsát, értékeit, ígéretét, pozícióját és történetét. Jól megjegyezhető brand építhető az eredetiség érzetével, amely egyedi tervezéssel készült, s vonzza az ügyfeleket.
HANGSÚLYOS TIPOGRÁFIA
A lenyűgöző tipográfia feltűnő különbséget jelenthet a csomagolásban. Érdemes a prémiumkategóriás, jól olvasható betűtípusokat választani, és ügyelni a szöveg méretére, színére, valamint a karakterek közötti távolságra. Érzelmi kapcsolat alakítható ki a fogyasztókkal az elnevezések, a nyelvezet, valamint a kreatív szövegírásban közvetített üzenetek révén. Ezenkívül a kézzel írott hatású egyedi betűtípus és egyszerű színvilág elősegíti a termék gyors kategorizálását a vizuális hatás által.
TERVEZÉS ÉS TARTÓSSÁG
Az ellátási lánc folyamatától és a termékek tárolhatóságától függ, hogy a csomagolás milyen élettartamot igényel. A nagy értékű, lassabban mozgó fogyasztási cikkek esetében különösen fontos a tartós csomagolás. Az FMCG termékeknek szintén magas szintű tartósságú csomagolásra van szükségük. A sérült csomagolásnak az értékesítési pontban vagy utána rendkívül negatív hatása lehet a márkára nézve, mivel a vásárlók nem megfelelő vagy alacsony árkategóriájú minőségnek fogják tartani.
FÓKUSZBAN A POLCHATÁS
A polchatás világít rá igazán, hogyan néz ki a termék a boltok sorain, függetlenül attól, hogy kiemelkedik vagy egybeolvad a többivel. Még a kivételes és egyedi csomagolás sem feltétlenül hatékony, ha nem rendelkezik a kívánt polchatással. A csomagolás kialakításának létfontosságú eleme, amelyet a terméktervezés előtt tesztelni kell.
Ajánlott a termékeket fizikálisan elhelyezni a polcokon, közvetlenül az azonos termékkategóriába tartozó versenytársak árucikkei mellett. A termék jobban eladható, ha megjelenésében megkülönböztethető a környezetében lévő portékáktól. A polchatás elérése némi kísérletezést igényel, de létfontosságú, és minden ráfordítást megér.
VERSENY TANULMÁNYOZÁSA
Fontos a csomagolás egyedisége, ami alapján a fogyasztók számára ismertté válik. Érdemes figyelemmel kísérni a sikeres márkákat, és átgondolni, mi a közös a csomagolásukban. Ez nem feltétlenül csak a színvilágra vonatkozik, hanem a felhasznált anyagokra, a fizikai/szerkezeti kialakításra, de még a csomagolás által hordozott üzenetre is. Kifejezetten eltérőnek kell lennie a többitől, a fogyasztóknak pedig továbbra is képesnek kell lenni arra, hogy a követelményeiknek megfelelően kapcsolódhassanak az adott termékhez.
Némethi Botond, Print&Packtech