A Taktiful/WhatTheyTh!nk „2023 Specialty Digital Ink and Toner Embellishment Study” című, nemrégiben készült tanulmányának néhány kiemelt pontja megmutatja, hogy a digitális nyomdák hogyan hozhatják ki a legtöbbet a speciális tinta- és toneropciókból, valamint rámutat arra, hogy a felhasználók hogyan használhatják ki a díszítések szélesebb univerzumát.
De miről is beszélünk pontosan? A technikáknak és technológiáknak sokféle neve van – a „díszítés” és a „feljavítás” a két leggyakrabban előforduló elnevezés, az analóg és digitális eljárások széles skáláját foglalják magukban, mint például a fólia- és fémes hatások elképesztően sokféle változata, a dombornyomás, laminálás, stancolás, lézeres maratás, doming és a digitális „díszítések” sokasága, amelyeket talán a Scodix, az MGI, a Kurz és mások gépei példáznak a legjobban. Ezek közül néhány a legmodernebb befejező technológia közé tartozik. Ebben a cikkben elsősorban a digitális „díszítésekkel” foglalkozunk a What They Th!nk cikke alapján, pontosabban a „speciális festék- és toner-képességekkel”, ami a digitális nyomdagépen az ötödik szín opcióval történő díszítések és javítások hozzáadását jelenti.
A What They Th!nk korábbi felmérése alapján a díszítés iránti kereslet kevésbé magas, mivel a tervezés és gyártás vélt nehézségei határt szabnak a beruházásoknak. Másrészt ezeket a megoldásokat „túl jónak” tartják, azaz a prémium márkákkal azonosítják, mint például a Rolex vagy a Godiva.
A kutatás szerint digitális nyomdák az alábbiak esetében alkalmaznának valamilyen díszítési opciót:
- Esküvői ipar
- Képzőművészet
- Kis csomagolások
- Képeslapok
- CMYK digitális munkák helyettesítése PMS munkákkal
- Statikusan tapadó fogyasztói matricák
- Meghívók
- Igazolványok/Backstage passok
- Üdvözlőkártyák
- Speciális csomagolások
- Márkavédelem
- Biztonsági üzleti alkalmazások
- Rendezvények
- Naptárnyomtatás
- Pantone színek nyomtatása
- Tiszta piros fluoreszkáló tinta
- Irodaszerek
Azaz voltaképpen a díszítésnek nem kell kizárólag a prémium márkák és alkalmazások hatáskörébe tartoznia.
A nyomdaipari vállalkozások elsősorban azért építettek be speciális tinta- és tonerfunkciókat, hogy ez profitot hozzon, de a vásárlói igények is szerepet játszottak. És bár a felhasználók általában elégedettek a speciális tinta- és tonermunkák jövedelmezőségével, az értékesítéssel kevésbé elégedettek – így több értékesítési és marketingtevékenységre van szükség ahhoz, hogy ezek a munkák a lehető legjövedelmezőbbek legyenek. Végső soron a lehetőség abban rejlik, hogy a nyomtatási mintákat az ügyfelek orra alá toljuk.
Némethi Botond, Print&Packtech