Milyen hatások következtében fejlődik a nyomtatott csomagolás piaca?

A nyomtatott csomagolások piaca több makroszintű tényező hatására tovább fejlődik – olvasható az Intergraf csomagolási piacról szóló jelentésében. A környezetvédelem iránti elköteleződés minden idők legmagasabb szintjét érte el, ami azt eredményezte, hogy a fenntarthatóság az ellátási lánc kulcsfontosságú szereplői számára a változás elsődleges mozgatórugója. A fogyasztók befolyása a nyomtatás és a csomagolás fejlesztésére ma már jelentős, a „kicsomagolás élménye” és az „egyedivé alakítás” két nagyszerű példa erre az e-kereskedelmi ágazatban. Jelentős technológiai fejlődés tapasztalható a nyomtatási folyamatok, az intelligens csomagolások és a kommunikációs eszközök terén.

Európa továbbra is a nyomdaipari termékek kulcsfontosságú régiója marad világszerte. Ennek ellenére 2027-ig csak mérsékelt növekedés várható az európai nyomtatás összértékében.

A nyomtatott csomagolások a következőképpen szegmentálódnak:

  • hullámkartonok
  • kartondobozok
  • rugalmas falú csomagolások (műanyag, papír és alumíniumfólia)
  • merev műanyag
  • fémtartályok.

Globális értelemben a csomagolási ipar egy növekedőben lévő ágazat. Ezt a növekedést a demográfiai változások és a fogyasztói attitűdök változása táplálja. A világ számos országában növekszik a népesség, a városi és a vidéki területeken élők aránya között jelentős különbség figyelhető meg. A déli féltekén a fogyasztók rendelkezésre álló jövedelme nőtt, ami a csomagolt fogyasztási cikkek iránti kereslet növekedését eredményezte. A munkaképes korúakat ma már gyakran nevezik „anyagiakban gazdagoknak és időszegényeknek”, ami a csomagolások iránti keresletet növeli az olyan területeken, mint például a készételek.

A szakértők hat tényezőt tartanak kiemelkedőnek, amelyek a nyomtatott csomagolások piacára a legnagyobb hatást gyakorolhatják a jövőben:

  1. Digitális nyomtatás
  2. Fenntarthatóság
  3. E-kereskedelem
  4. Automatizálás és digitalizáció
  5. Fogyasztói attitűdök
  6. Csomagolási formainnováció

Némethi Botond, Print&Packtech magazin