A nyomtatott csomagolások piaca több makroszintű tényező hatására tovább fejlődik – olvasható az Intergraf csomagolási piacról szóló jelentésében. A környezetvédelem iránti elköteleződés minden idők legmagasabb szintjét érte el, ami azt eredményezte, hogy a fenntarthatóság az ellátási lánc kulcsfontosságú szereplői számára a változás elsődleges mozgatórugója. A fogyasztók befolyása a nyomtatás és a csomagolás fejlesztésére ma már jelentős, a „kicsomagolás élménye” és az „egyedivé alakítás” két nagyszerű példa erre az e-kereskedelmi ágazatban. Jelentős technológiai fejlődés tapasztalható a nyomtatási folyamatok, az intelligens csomagolások és a kommunikációs eszközök terén.
Európa továbbra is a nyomdaipari termékek kulcsfontosságú régiója marad világszerte. Ennek ellenére 2027-ig csak mérsékelt növekedés várható az európai nyomtatás összértékében.
A nyomtatott csomagolások a következőképpen szegmentálódnak:
- hullámkartonok
- kartondobozok
- rugalmas falú csomagolások (műanyag, papír és alumíniumfólia)
- merev műanyag
- fémtartályok.
Globális értelemben a csomagolási ipar egy növekedőben lévő ágazat. Ezt a növekedést a demográfiai változások és a fogyasztói attitűdök változása táplálja. A világ számos országában növekszik a népesség, a városi és a vidéki területeken élők aránya között jelentős különbség figyelhető meg. A déli féltekén a fogyasztók rendelkezésre álló jövedelme nőtt, ami a csomagolt fogyasztási cikkek iránti kereslet növekedését eredményezte. A munkaképes korúakat ma már gyakran nevezik „anyagiakban gazdagoknak és időszegényeknek”, ami a csomagolások iránti keresletet növeli az olyan területeken, mint például a készételek.
A szakértők hat tényezőt tartanak kiemelkedőnek, amelyek a nyomtatott csomagolások piacára a legnagyobb hatást gyakorolhatják a jövőben:
- Digitális nyomtatás
- Fenntarthatóság
- E-kereskedelem
- Automatizálás és digitalizáció
- Fogyasztói attitűdök
- Csomagolási formainnováció
Némethi Botond, Print&Packtech magazin