A csomagolásgyártás iparága elválaszthatatlanul összefonódik a fenntarthatósággal. Az iparág jövőjét vizsgálni csak úgy lehetséges, ha a globális törekvéseket és jelenségeket lokálisan értelmezzük. A szabályozási környezet szigorodásával, a fogyasztói és márkatulajdonosi nyomás már 2023-ban akkora a csomagolóanyaggyártókon, hogy egyértelmű – az iparágnak nincs jövője, ha nem tesz komoly erőfeszítéseket a fenntarthatóság elvei szerinti működés felé.
A fenntarthatóság értelmezése azért nagyon nehéz, mert megközelíthető ökológiai, társadalmi vagy jogi szemszögből is, valamint minden iparág számára le kell fordítani. A csomagolóanyaggyártással kapcsolatban először általános irányelvek kerültek megfogalmazásra (EU Single-Use Plastics Directive, EU Green Deal, korábban a PPWD), majd ezekből betartatható szabályokat kellett alkotni (PPWR). Míg a korábban megfogalmazott irányelvek a tagállamok által teljesítendő célokat és kötelezettségeket határozták meg, addig a végrehajtásuk módja a nemzeti hatóságok belátására volt bízva. Ez jelentős eltérésekhez vezetett a tagállamok között a kiterjesztett gyártói felelősség (EPR) és a környezetvédelmi címkézési kötelezettségek tekintetében. A jelenlegi szabályozás elsődleges célja, hogy a fenntarthatósági intézkedéseket – minden tagállamban hatályos rendeletekként – hogyan lehet az EU tagállamaiban harmonizáltan végrehajtani.
Azzal, hogy a csomagolóanyaggyártás iparágára vonatkozó fenntarthatóság szabályozási környezet kialakításra kerül – az ellátási lánc összes érintettje újabb lendületet vehet a digitalizáció és automatizáció területén, illetve új, kísérleti – fenntartható forrásból származó, újrahasznosított vagy újrahasznosítható alapanyagok alkalmazásában. A fenntartható csomagolás trendjei és meghatározói a következő 10 évben globálisan – a környezeti kihívások, a demográfiai változások és fogyasztói szokások változásai, a hulladék gyűjtési és újrahasznosítási beruházások kihívásai, márkatulajdonosok elköteleződésének változása, a digitalizáció és e-commerce. Iparági szereplőként a stratégiát úgy lehet a fenntarthatóság jegyében fejleszteni, ha a két fő befolyásoló tényezőt – a fogyasztói szokásokat és a márkatulajdonosok elvárásait – szem előtt tartjuk.
Ahogy a világ népessége az elkövetkezendő évszázadban a legvisszafogottabb várakozások szerint is eléri a 10 milliárd főt, egyre nagyobb hangsúlyt kap majd, hogy ez a vásárló tömeg milyen szempontrendszer szerint dönt egy FMCG termék megvásárlása mellett. A vásárlók számára már 2023-ban a legfontosabb tulajdonságok egy csomagolás esetén, hogy:
– a csomagolás újrahasznosítható legyen,
– újrahasznosított anyagból készüljön,
– minimális anyagfelhasználással készüljön,
– lebomló legyen,
– lehetőség szerint papír alapú legyen.
Ezeknek a jövőben nem elérendő céloknak, hanem alapvető tulajdonságoknak kell lenniük.
A vásárlók viselkedése húzó- és kényszerítő erő is a márkatulajdonosok számára. Emellett azzal, hogy a gyártók elkötelezettek a fenntarthatóság fenn említett szempontjai mellett, a beszállítói láncra is nyomást helyeznek. A márkatulajdonosok innovációs és digitalizációs nyomása alakíthatja az egész beszállítói lánc hozzáállását és technológiai fejlődésének tempóját – ami a fenntarthatóság másik fontos pillére. Néhány példa a fenntartható szemléletű fejlesztések előremutató alkalmazására:
– A Holy Grail 2.0 digitális vízjel, mely a felhasználó számára láthatatlan – tartalmazza a gyártóra vonatkozó információkat, SKU termékazonosítót, termékösszetételt, illetve egyéb opcionális információkat.
– A legtöbb csomagolóanyaggyártónak az RFID megoldások terén már nem csak arra kell figyelni, hogy azok élelmiszer-biztosak, víz és hőállók legyenek, hanem hogy ezeket hogyan lehessen újrahasznosítható csomagolásokon is alkalmazhatóvá tenni.
– Kikerülhetetlen trend a perszonalizált csomagolások vevői igénye is, amelyet a digitális nyomtatással lehet hatékonyan megvalósítani.
Mit tehet a csomagolásgyártó, ha nemcsak lépést szeretne tartani, hanem jövő-orientált fejlesztésekkel is szeretné vállalatának pozícióját biztosítani? Hogyan áll a csomagolóanyaggyártók mellé a különböző kihívásokban a partners Kft.?
Az ESKO a csomagolóanyaggyártás fő technológiai kiszolgálójaként GreenCircle certification-nel is ellátott XPS Crystal digitális flexolemez kidolgozó rendszerében a hagyományos UV fénycsöves technológiát LED-re cserélte. A fő indok emellett, hogy az elavult UV csövek ólmot tartalmaznak, amelyek megsemmisítése élettartamuk végén, rendkívül vízigényes.
Amikor fenntarthatóságról beszélünk, nem mindig kell high tech berendezésekre, vagy szoftvermegoldásokra gondolni. A palettázás témakörében sokszor egy olyan egyszerű megoldás – mint a paletta, vagy kamion rakterének vagy konténerének optimális kialakítása és feltöltése éves szinten sok millió euró megtakarítást jelent (akár üzemanyagban, vagy megtöltött kamionok számában – közvetve CO2 kibocsátásban). Az ESKO CapePack palettázást és raklap optimalizálást segítő szoftvermegoldása akár havi száz euró alatti összegért támogathatja ebben vállalkozását.
A digitális transzformáció alapelve, hogy a manuális beavatkozás egyenlő a potenciális hibalehetőségekkel. A csomagolások elkészítésének egyes kezdeti lépéseit néhány egyszerű funkcióval lehet „automatizálni”. Akár egy doboz standard mintatárból való kiválasztásáról és átméretezéséről van szó az ArtiosCAD-ben, vagy a dobozra kerülő grafikai anyag ellenőrzéséről az Artpro+-ban összeállított ellenőrzési profilok segítségével – a feladat elvégzésének pontossága és ideje a korábbinak töredékére csökken. Ezek az alapkövek szükségesek ahhoz, hogy a folyamatokat szabványosítani lehessen, majd a későbbiekben munkafolyamat-vezérlő szoftverrel a gyártási folyamatot el is lehessen végeztetni. Ezáltal a kreatív és nagyobb élvezeti értékű munkafolyamatok maradnak csak emberi kézben – ami hosszú távon rendkívül fontos a tehetséges és lelkes munkavállalók megtartásának szempontjából.
Induljunk el közösen a fenntarthatóság, vagyis a jövő felé vezető úton!
A partners Kft. által nyújtott jövő orientált komplex munkafolyamat-megoldások és berendezések elősegítik, hogy ügyfeleink olyan szolgáltatást vásároljanak meg, amellyel pontos, kiváló minőségű terméket tud megrendelői számára gyártani. Folyamatosan képzett munkatársaink magyar nyelvű terméktámogatást és megbízható szervizszolgáltatást nyújtanak ügyfeleink számára.
Érdeklődésével keresse a partners Kft. kollégáit a lenti elérhetőségek egyikén.
Partners Kft.
Gönczi Hajnal
www.partners.hu
info@partners.hu
+36 30 838 9232