Határozott lendületben a digitális csomagolásnyomtatás

A csomagolás- és címkenyomtatás ágazat a prognózisok szerint 2027-ig folyamatos növekedést fog produkálni, emellett pedig a digitális csomagolásnyomtatás várhatóan különösen jól teljesít majd – írja elemzésében a Print Week.

A Smithers elemzővállalat a következő öt évre több mint 10 százalékos éves növekedést prognosztizál a digitális csomagolásnyomtatás piacának. A társaság szerint e bővülés legfőbb okai közé sorolhatók a következő hosszútávú tényezők: globális népességnövekedés, gazdasági fejlődés és urbanizáció. Az erős növekedést pedig jelentős mértékben támogatni fogják a gyártók, amelyek hangsúlyt fektetnek a K+F beruházásokra.

„A világjárvány idején az e-kereskedelem robbanásszerűen növekedett” – mondta Mike Beese, a Dectek digitális nyomda ügyvezető igazgatója. „A kisszériás termékek iránti igény különösen megemelkedett, olyannyira, hogy a vállalatok sokszor nem tudtak megbirkózni a megkeresések számával. Ez óriási lehetőséget hordoz magában, hiszen az újonnan induló vállalkozókat elláthatjuk a megfelelő technológiával, ezáltal támogatjuk a fejlődésüket.”

Miközben az elemzésben arról olvashattunk, hogy a digitálisan nyomtatott csomagolás jelentős bővülésének korszakában élünk, a jelentés ugyanakkor megerősítette a flexó helyét a csomagolásnyomtatásban, mondván, hogy valószínűleg ez marad a legszélesebb körben használt eljárás a közeljövőben.

2022 szeptemberében a flexó a piac mintegy 36 százalékát teszi ki, és a jelentés bővülést jósolt e területen is, ami a következő öt évben 2,4 százalékos átlagos éves növekedési ütemet jelent majd.

Az elemzés számos kihívást is kiemelt, amelyekkel az ágazatnak szembe kell néznie, beleértve a fenntarthatóságot, az igény szerinti vásárlási szokásokhoz való alkalmazkodást és a nyomtatási kínálat rugalmasabbá tételét.

„A legnagyobb kihívást a fenntarthatóság jelenti e szegmensben” – hangsúlyozta Paul Ewing, a Smithers tanácsadója. „Az újonnan fejlesztett hordozókra történő nyomtatás képessége egyre nagyobb jelentőséggel bír majd, az egyszer használatos műanyagoktól való eltávolodás és az újrahasznosíthatóság irányába való elmozdulás jellemezheti a piacot.”

Némethi Botond, Sign&Display magazin