Esko-tanulmány összefoglaló a 2022-es csomagolóipari trendekről

Jelenleg mindenki azt kutatja, hogyan vonzhat több vásárlót a „zajos” e-kereskedelmi környezetben. A kérdésre még nem találták meg az összes választ, ám a megfelelő technikákkal kontrollálható a jelenlét a digitális világban. Az Esko 2022 csomagolóipari trendekről szóló tanulmányából gyűjtöttük össze a legérdekesebb tételeket.

Mit hoz a jövő a csomagolásnak?

Az e-kereskedelemmel új perspektívák nyíltak a kiskereskedelmi láncok számára. Szélesebb termékválasztékot biztosít az online jelenlét, és végső soron szükségessé teszi a specializáltabb és célzottabb csomagolásokat. Az e-kereskedelem óriási fejlődésen ment keresztül a pandémiás időszakban, s immár nemcsak egy hóbort, hanem maga a jövő.

Akár mi is bevezethetünk egy új márkát

A márkáknak alkalmazkodniuk kell a friss fogyasztói trendekhez és preferenciákhoz, a versenyképesség érdekében minél előbb szükséges reagálniuk ezekre. Az e-kereskedelmi stratégiákat minden platformon összehangoltan, magas minőségben és következetesen szükséges kommunikálni a siker érdekében. A fogyasztói piacra való belépés akadályai fokozatosan eltűnnek. Holnap akár már bármelyikük új márka tulajdonosa lehet egy online boltban. A széles kínálat a csomagolást, valamint a címkézést helyezi előtérbe.

Automatizált folyamatokkal

A digitális eszközök segítségével a márkák racionalizálhatják a csomagolási folyamatokat, ezáltal minden eddiginél gyorsabban juttathatják el a terméket a piacra, miközben biztosított a pontosság, a következetesség és a skálázhatóság.

„A márkáknak minden eddiginél nagyobb szükségük van arra, hogy olyan csomagolást hozzanak létre, amely értéket közvetít és megkülönböztethető a versenytársaktól. Az online vásárlás térnyerésével, ahol a legtöbb terméket virtuálisan tekintik meg, másképp közelítik meg a minőség és a piaci verseny fogalmát” – fogalmazta meg Jung Sin, a Pantone digitális termékmenedzsment vezetője.

A csomagokról készült képeket eddig termékfotózások segítségével gyártották, ami rendkívül időigényes folyamat. A technológia viszont lehetővé teszi, hogy digitálisan készüljenek el az illusztrációk. Ez további időt takaríthat meg a márkák piacra jutásában.

Egyre fontosabb a fenntarthatóság

A fogyasztókat egyre inkább foglalkoztatja a fenntarthatóság, a környezetbarát üzleti gyakorlat és a társadalomtudatosság. A csomagolásra hulladékként tekintenek, de az Esko felmérésében résztvevők 54 százaléka véli úgy, hogy a fenntarthatóság 2022-ben rendkívül fontos lesz a vállalatuk számára a csomagolás tekintetében. A GLOBALDATA szerint a globális fogyasztók 71 százaléka számára a fenntartható/megújuló forrásból származó termékcsomagolás kiemelten fontos. „A vásárlókat már az is motiválhatja akár a nagyobb kiadásokra is, ha biztosak abban, hogy amit megvesznek, az valóban fenntartható” – mondja Stephen Kaufman, az Esko üzletfejlesztési és stratégiai alelnöke.

Mitől lesz egy csomagolás fenntartható?

A BigCommerce szerint: „Fenntartható a csomagolás, ha olyan anyagok beszerzését, fejlesztését és használatát foglalja magába, amelyeknek minimális a környezeti hatása és lábnyoma.” A csomagolásokat rengeteg kritika éri, mert hozzájárulnak az országok hatalmas hulladékmennyiségéhez. Egy McKinsey-tanulmány ekképpen ír a jelenségről: „Az FMCG-gyártókat és kiskereskedőket komoly nyomás alá helyezték a műanyag csomagolásról alkotott fogyasztói véleménnyel. Az óceánokban található műanyaghulladékokról készült képek világszerte felkavarták az embereket, és a szabályozó szervek is megteszik a szükséges lépéseket.” A megkérdezett csomagolóipari szakemberek 46 százaléka véli úgy, hogy a környezetvédelmi direktívák 2022-ben hatással lesznek a csomagolásra és a címkézésre. A fogyasztók egyre tudatosabban gondolkodnak arról, mit is jelent valójában a fenntarthatóság.

Racionalizálás a pazarlás elkerülése érdekében

Az ellátási lánc funkcióinak racionalizálása a hulladékcsökkentés másik kulcsfontosságú területe. A hatékonyság biztosítja, hogy a termékeket ne csomagolják a szükségesnél több anyagba. Csakis annyi matériát használjanak fel, amennyi indokolt.

A digitális nyomtatás szerepe a csomagolásgyártásban

A Pack Factory szerint: „A digitális nyomtatás a csomagolóiparban gyakran használatos a költséghatékony minták és prototípusok gyártásához, egyedi igények szerint. Ez a metódus hatásos a csomagolási tervek elkészítéséhez is.” A digitális nyomtatás szerepe felértékelődik 2022-ben, hogy megfeleljen az e-kereskedelem magas kívánalmainak. A folyamatba történő integrálása segít a csomagolástervezőknek abban, hogy gyorsabban és költséghatékonyabban hozzák létre a terméket. Emellett lehetőséget teremt a célzott csomagolások létrehozására.

Digital twin a csomagolóiparban

A virtuális modellek készítése (digitális iker) a termékekről óriási lehetőséget teremt, ugyanis még gyártás előtt észrevehetők az esetleges hibák. A technológia által jelentős költségmegtakarítást érhetnek el a szereplők. További előnyei közé tartozik a tervezési idő lerövidülése, a prototípusok gyorsabb előállításának lehetősége. A fenntarthatóságot szem előtt tartó vállalatok a fizikális modellek alternatívájaként használhatják a digital twin technológiát, ezzel is csökkentve a hulladék mennyiségét. Emellett növelhető a hatékonyság, mivel lehetővé teszi a gyártás előtti vizuális megjelenést, amelyen gyorsan elvégezhetők beavatkozások is.

Virtuális és kiterjesztett valóság (VR és AR)

A VR és az AR felhasználási lehetőségei a csomagolóiparban egyre növekednek. Az FMCG termékek piacán ennek a forradalmát láthatjuk. A vállalatok nemcsak kísérleteznek az AR és a VR alkalmazásokkal, hanem a csomagolástervek kiterjesztett és virtuális ábrázolásainak felhasználásával beépítik azokat a folyamataikba. A fogyasztók a virtuális világban találkoznak a termékkel, és magával ragadó élményeket várnak, ami csak növekedni fog a jövőben. A VR és az AR lehetővé teszi a tervezők számára, hogy a termékekről pontos képet kapjanak, és lássák, milyen lesz a versenykörnyezetben.

Mesterséges intelligencia (MI)

A Packaging Strategies szerint: „Az MI képes lesz algoritmus által megtervezett, adott termékhez tökéletes csomagolást illeszteni.” A brandek nemcsak kreatív, hanem üzleti célokra is alkalmazhatják az MI-t, hatással lesz például a készletgazdálkodásra, a kereslet előrejelzésével és a gyártási folyamatok igényekhez való igazításával. Emellett minimalizálhatja az ellátási lánc bonyolultságát, és segít a forgalmazás leegyszerűsítésében. Valójában kevés olyan dolog van, amit az MI ne tudna jobbá varázsolni.

Techinteraktív csomagolások

A techinteraktivitás kényelmet, információt és szórakozást nyújt a vásárlóknak. QR-kód szkennelésével játékokban vehetnek részt, vagy más virtuális élményeket szerezhetnek. Az In the Bag szerint: „Amikor bevezetjük a techinteraktivitást, figyelni kell arra, hogy a csomagolásba integrált elemek korreláljanak a márka imázsával, víziójával és céljával.” A technológia rendkívül fontos elemévé vált a csomagolásnak, ugyanis például hőmérséklet-érzékelők által követhető a gyógyszerek minősége. Ezek a digitális megoldások segítik a márkákat kapcsolatot teremteni a fogyasztókkal, információt közvetíteni, felerősíteni a brand üzeneteit.

A vintage szerepe

A vintage csomagolás – ahogy a nevében is benne van – a múltból származó élményt hozza vissza. A kinézete és a tapintása nosztalgikus érzést kelt. Az emlékek felidézése komfortérzetet ad, és növeli a márka iránti bizalmat. Ám nem csak a jól ismert régi márkák vehetnek részt ebben a trendben. Azok a brandek, amelyeknek nincs komolyabb múltjuk, hogy nosztalgikus élményt varázsoljanak, nem maradnak lehetőségek nélkül, hiszen a régi csomagolások ihlette kialakítással elérhetik ezt a hatást.

A kényelem és a gyorsaság került fókuszba

Az e-kereskedem olyan szintű kényelmet biztosít, amilyet még sohasem láthattunk a fogyasztásban. Az otthonról, kényelmesen, egy gombnyomással történő vásárlás rendkívül vonzó alternatívát jelent. A digitális platformokra való támaszkodás elősegíti a márkák termékcsaládjának a bővítését. A fogyasztók személyre szabott igényeinek kielégítése alapvető fontosságúvá vált a hűség és az eladások növeléséhez.

Nagy valószínűséggel a csomagolás 2022-ben és a jövőben kifinomultabbá válik. A márkák sok mindent tehetnek a fogyasztói hűség fenntartása és növelése, a hatékonyság maximalizálása, a költségek és a kockázatok minimalizálása, valamint a környezet megóvása érdekében. Az e-kereskedelem hódítása átrendezte a hagyományos üzleti gyakorlatot, és a sikeres brandeknek ma már olyan metódusokra kell felkészülniük és azokat bevezetniük, amelyek nem is olyan régen még sci-fi-be illő elképzelésnek tűntek.

Némethi Botond, Print&Packtech magazin

Comments (1)
Add Comment
  • tmtplay

    tmtplay

    Esko-tanulmány összefoglaló a 2022-es csomagolóipari trendekről – Print&Packtech