A nyomtatott csomagolás feltörekvő iparágat jelent, amelynek a legfontosabb trendjeit és mozgatórugóit gyűjtötte össze az Intergraf egy csomagolási piaci elemzésben, amelyet a Smithers által azonosított pontok alapján készítettek el. A Print&Packtech magazin összefoglalójában olvashatók az ágazatra jellemző központi trendek.
Digitális nyomtatás
A digitális nyomtatás versenyképes, dinamikusan fejlődő üzletág – különösen a csomagolási ágazatban. A kis példányszámú nyomtatás olyan hatásokat kelt, amelyekkel meg kell barátkoznia a vállalkozásoknak, ilyen például a logisztikai kihívás. A koronavírus-járvány idején ezen metódus volumene ugrásszerűen megnövekedett, mivel a szolgáltatók szinte azonnal tudtak reagálni az ingadozó igényekre. Bár a világjárvány már a múlté, az eljárás népszerűsége töretlen az online rendelés és a gyorsabb piacra jutás következtében.
A sebesen változó tartalmak nyomtatásának képessége lehetővé teszi a márkák számára, hogy új dolgokat hozzanak létre, magasabb szintű elkötelezettséget és újfajta vásárlói élményt biztosítva, amelyek a márka teljesítményét növelik. A digitális nyomtatás különösen a kézműves termékek csomagolásának kivitelezésében játszik fontos szerepet.
A jövőben tovább fog növekedni a technológia iránt a kereslet. Jelenleg a piac szereplői kevésbé ismerik a digitális nyomtatás valódi előnyeit. Az átmenet előrehaladásával az ellátási láncban a metódus megértése a kereslet növekedését fogja generálni. A technológia további előnyét jelenti, hogy a folyamat költsége egyre alacsonyabb lesz.
A csomagolási iparba a digitális nyomtatás hozza el az „Amazon-hatást”, azaz aznapi vagy másnapi kiszállítást. A technológia nemcsak a kézműves márkák számára jelent kiváló megoldást, hanem a nagyvállalatoknak is, amelyek a fogyasztói igényeknek megfelelő változtatásokkal kisebb és gyakoribb megrendelésekre állhatnak rá.
De mint minden eljárásnak, a digitális nyomtatásnak is vannak még olyan területei, amelyekben fejlődnie kell. Ilyen például a színkezelés; az analóg rendszerek e téren kifinomultabbak – ám már megtalálható a piacon olyan berendezés, amely kiküszöböli ezt az akadályt.
Fenntarthatóság és szabályozás
A fenntarthatóság került a fogyasztók és a nemzeti kormányok fókuszába, és a csomagolóipar a lobbicsoportok kiemelt célpontjává vált. Az ágazat valamennyi szereplője: nyersanyagszállítók, feldolgozók, forgalmazók, márkatulajdonosok, kiskereskedők és fogyasztók arra összpontosítanak, hogy a csomagolás és a termékek a körforgásos gazdasághoz igazodjanak.
Milyen is a körkörös csomagolás? A koncepció azt kívánja elérni, hogy az értékes erőforrások használatban maradjanak, s minél több életcikluson keresztül kitartsanak. A cél, hogy a termék élettartamát meghosszabbítsák tartósabb termékek létrehozásával, a gyártási hulladékot csökkentsék, a fogyasztókat ösztönözzék az újrafelhasználásra.
Az Európai Bizottság csomagolásokra és címkékre vonatkozó szabályozási keretének előterében a fenntarthatóság áll. E jogszabály egyre szigorodik, és az ezen a területen érdekelt feleknek gondosan be kell tartaniuk a már meglévő követelményeket. Az EU átfogó stratégiát dolgozott ki a fogyasztói csomagolások életciklusának végére vonatkozóan.
Az Európai Bizottság csomagolási és csomagolási hulladékról szóló rendeletjavaslatát (Packaging and Packaging Waste Regulation – PPWR) a legtöbb szakember a csomagolóipar számára fontos változást hozó tényezőként tartja számon, mivel a direktívának való megfelelés kötelező erejű lesz. A PPWR-rel az Európai Bizottság célja, hogy csökkentse a csomagolási hulladékot, és növelje az újra felhasznált műanyagok mennyiségét. A PPWR-re azért van szükség, mert egy átlagos uniós állampolgár évente mintegy 180 kilogramm csomagolásból származó hulladékot termel. Az EU-ban a felhasznált műanyag 40 százaléka, míg a papír 50 százaléka csomagolásra kerül. A becslések szerint beavatkozás nélkül a csomagolási hulladék 2030-ig további 19 százalékkal növekedne – a műanyag csomagolásoké 46 százalékkal. Ambiciózus célokat tűzött ki az EU: 2023-ra minden csomagolás újrahasznosítható legyen, illetve a csomagolási hulladék 15 százalékkal csökkenjen 2040-ig, valamint 2029-ig az országoknak 90 százalékos gyűjtési arányt kitűző betétdíjas visszavételi rendszert kell létrehozniuk, és 2025-re az összes csomagolási hulladék 65 százalékát újra kell hasznosítani, 2050-ig pedig klímasemlegessé kell válnia a csomagolási ágazatnak.
Az e-kereskedelem térnyerése
Az e-kereskedelem 2020 óta példátlan mértékben növekedett, ami a csomagolás iránti kereslet fellendülését is elősegítette. Ezen iparágban a csomagolások globális piacának becsült értéke 2022-ben 63,60 milliárd dollár volt, 2017 óta évente átlagosan 20 százalékkal növekedett. A 2022-es 12,5 százalékos globális értéknövekedés azonban lényegesen lassabb, mint a világjárvány csúcsán és az online vásárlás felfutása idején világszerte tapasztalt tendenciák.
Az e-kereskedelmi csomagolóanyagok globális piacán további növekedés várható, mivel az e-kereskedelmi tevékenység továbbra is növekszik, de lassabb ütemben, és az értékeladások az előrejelzések szerint 2027-ig mintegy 9,8 százalékos CAGR-rel fognak növekedni.
A fogyasztók magas minőségű nyomtatott (és néha személyre szabott) csomagolást várnak el. A vásárlók követelményei immár a csomagolásra is kiterjednek, a jól megtervezett és kivitelezett csomagolási stratégia nélkül csalódhatnak az e-kereskedőkben. A csomagolás gyakran a márka első fizikai kapcsolata a fogyasztóval, és az ítélet már ebben a szakaszban megszületik. A Shorr Packaging felmérése szerint a válaszadók 51 százaléka állította, hogy a nyomtatott vagy személyre szabott csomagolás miatt a benne lévő terméket értékesebbnek érzi. A hagyományos kiskereskedelemben a fogyasztók a vásárlási döntési folyamat részeként tartják kezükben a terméket, míg az online fogyasztók csak az átvétel után tapasztalják meg a fizikai terméket.
Ami a flexópapírt illeti, a minőség javulása azt jelenti, hogy a márkák megvalósíthatják az úgynevezett „Packvertising”-ot, azaz a hullámkartonokat kiváló minőségű képekkel nyomtathatják a márka népszerűsítése és a kidobozolás élményének fokozása érdekében.
Automatizálás és digitalizálás
A blokklánc-technológia a jövőben egyre szélesebb körben fog elterjedni. A megoldás révén a tranzakciók, eszközök nyomon követése és nagyobb átláthatósága lesz elérhető az ellátási lánc egészében. Az adatok időbélyegzővel ellátottak, így nem hamisíthatók. Más technológiákkal – mint például NFC és IoT – kombinálva lehetővé válik a fogyasztók számára, hogy hozzáférjenek a termék teljes történetéhez, ezáltal jelentős előnyöket biztosít a hamisítás elleni küzdelemben és nyilvántartásban.
Mivel egyre több ember rendelkezik internetképes mobileszközökkel, például okostelefonokkal, jelentősen megnőtt a fogyasztók azon képessége, hogy az áruk eredetiségét vagy az ellátási lánc nyomon követhetőségét gyorsan és kényelmesen ellenőrizhessék olyan technológiákon keresztül, mint a QR-kódok. A fogyasztási cikkek, például az élelmiszerek esetében a blokklánc-technológiát hasznos eszköznek tekintik a szennyeződések és a fogyasztók biztonságát fenyegető veszélyek elleni küzdelemben, ugyanakkor az innováció és a szellemi tulajdon (IP) tekintetében is előnyöket hordoz, mivel egyértelműbben jelzi, hogy milyen információt mikor és ki állított elő.
A gyógyszeripari intelligens csomagolási fejlesztések közé tartoznak azon technológiák, amelyek az idő és a hőmérséklet érzékelésével növelik a biztonságot, és meghosszabbítják a termékek, például a vakcinák eltarthatósági idejét.
Fogyasztói attitűdök
A fogyasztók negatívan ítélik meg az egyszer használatos műanyag csomagolást, ami ösztönözte az alternatív anyagok és csomagolási formák kifejlesztését. Jó példa erre az élelmiszeripar, ahol a márkatulajdonosok és a kiskereskedelmi láncok folyamatosan kísérleteznek az egyszer használatos műanyag csomagolások helyettesítésével, például komposztálható tasakokkal és papírzacskókkal.
A fogyasztói attitűdök cselekvésre késztetik a márkatulajdonosokat és a nemzeti kormányokat. Eddig néhány európai piacon betiltották az egyszer használatos műanyag termékeket, például a műanyag szívószálakat, zacskókat, kávéspoharakat és más, nem újrahasznosítható termékeket. Az újra használható termékek iránt is nagyobb az érdeklődés.
A fogyasztók egyre inkább nehezményezik a túlméretezett csomagolások alkalmazását. Ez arra ösztönzi a márkatulajdonosokat és a kiskereskedőket, hogy fejlesztésekkel reagáljanak. A vásárlók továbbá elvárják, hogy a nyomtatott csomagolások hozzájáruljanak a kicsomagolás élményéhez.
A csomagolási formátumok innovációja
Számos példát lehetne felsorolni, de az elmúlt 2-3 év három legjelentősebb fejlesztése a következő volt:
- papír csomagolótáskák az e-kereskedelemben
- papírpalackok az ital- és a háztartási termékek ágazatában
- száraz formázott cellulóz az élelmiszeripari és gyógyszeripari piacon.
A papíralapú postai csomagok viszonylag új koncepciót jelentenek, amelyet a tervezési innovációk, a feldolgozógépek, a papírminőség és a ragasztóanyagok tesznek lehetővé. Megfelelő minőségű papír használata esetén a poliészter zsákokhoz hasonló funkcionalitást biztosítanak tartósság és kapacitás tekintetében. A papírtasakok nagyszerű nyomtatási lehetőségeket kínálnak a márkatulajdonosok számára, akik a csomagolás felületét ki akarják használni márkájuk népszerűsítésére és a kicsomagolás élményének fokozására.
Némethi Botond, Print&Packtech magazin