A csomagolás jövője, a jövő csomagolása

A csúcstechnológiákkal, a globális csomagolási trendekkel és a piaci előrejelzések elemzésével átfogó képet kaphatunk arról, hogy a csomagolóipar miként fog kinézni a közeljövőben. A Packfactory cikke alapján bemutatjuk a fenntarthatóságon, tervezésen, gyártáson, különböző műveleteken és még sok egyéb területen keresztül, hogy milyen lesz a jövő csomagolóipara.

Speciális, egyedi csomagolások

A következő tíz évben a szolgáltatók kerülnek reflektorfénybe, ami a fogyasztók vásárlási élményének fokozását segíti elő. Például egy-egy árucikk helyett teljes spektrumú személyes élményt kínálnak, ami túlmutat a márkán, és mentálisan, érzéki módon vonzza az ügyfeleket. Az új technológiák fejlődésével a tömeggyártás háttérbe szorul, inkább az innovatív, speciális és egyedi márkacsomagolásra helyeződik a hangsúly.

Átalakuló fogyasztói attitűd

A klasszikusnak számító csomagolások a múlt ködébe vesznek. A növekvő fogyasztói igényekkel együtt a kényelemre való törekvés is jellemzi a vásárlókat. Az átalakuló kereslet új irányba tereli a vállalkozásokat, amelyben a technológia nagyobb szerepet kap.

Csomagolóipari trendek

Oldható csomagolás. Az ehető csomagolás érdekes és innovatív alternatíva, amely mérsékli a fosszilis anyagokra való támaszkodást, és jelentős mértékben csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást. Az algák, természetes édesítőszerek, színezékek, gyümölcs- és zöldséghéj felhasználása sok lehetőséget rejt magában az élelmiszeripar számára. Mindemellett a vásárlók számára is új megközelítést nyújt, hogy elfogyasztható a csomagolás. A kukoricakeményítő-alapú csomagolás egyre népszerűbb a kiskereskedelemben, valamint az élelmiszeriparban. Az olyan termékek – táskák, elviteles tárolók, evőeszközök –, amelyek ezt az alternatívát biztosítják, megnövekedett figyelmet kapnak számos ágazatban, különösen a gyorséttermekben. A vevő szempontjából is vonzó lehetőség, hiszen környezettudatosan vásárolt.

Helytakarékosság. A csomagolás tárolása és szállítása sem tekinthető környezetbarátnak, mivel repülőgépeken, teherautókon juttatják el a raktárakba, majd végül onnan a hulladéktárolóba kerülnek, ha a készletet nem értékesítik, vagy a vásárlók a kibontást követően odajuttatják. Különösen jellemző ez az élelmiszer- és italcsomagolások esetében. A négyzet vagy téglalap alakú dobozok egymásra rakodás és tárolás céljából hasznosabbak – ami nem feltétlenül előnyös formatervezés szempontjából.

Okos csomagolás. Óriási növekedést mutat a csomagolóiparban ez az eljárás. Fogyasztói szempontból rengeteg előnnyel jár, hiszen amellett, hogy esztétikus, a tárolt termékek védelmét is szavatolja. A csomagolást biopolimerek alkotják, amelyhez nanorészecskéket adtak hozzá, s célja, hogy a terméket megóvja a környezeti hatásoktól, ezáltal a tárolási időt meghosszabbítsa. A bevonat tájékoztatja a fogyasztót az élelmiszer állapotáról, ami, ha megromlik, elszíneződik.

Nyomtatott elektronika. Soha nem látott interakciót biztosít a felhasználóknak. A nyomtatott elektronika intelligens LED/OLED panelekkel új szintre emeli a termékek kommunikációját, az infotainmentet, a digitális értékesítési segédeszközöket és az online kapcsolatot. Röviden fogalmazva: képernyők, amelyek érzékelők által aktiválódnak, s ezek a csomagolás részét képezik. Például a Coca-Cola alkotott a közelmúltban OLED címkét, amelyen a Star Wars-filmekből ismert karakterek fénykardjai kezdtek világítani.

Nanotechnológia.  A legjelentősebb növekedést e téren várják az elemzők, közel 25 százalékos éves emelkedést prognosztizálnak. Különböző anyagok nanotechnológiai felületkezelésével meghosszabbítható azok élettartama. A nanorészecskék védőréteget hoznak létre, amely ellenáll a víznek, olajnak és különböző szennyeződéseknek. A fenntarthatóságban nagy szerepet játszik, ugyanis helyettesítik a biológiailag nem lebomló, kőolaj alapú műanyagot.

Kiterjesztett valóság (AR). Az innováció megjelenésével láthatóvá vált, hogy az interaktív technológia mekkora szerepet játszik a csomagolások tervezésének jövőjében. A következő évtizedekben a fogyasztók virtuálisan tesztelhetik a termékeket, megvizsgálhatják a csomagolási lehetőségeket. A vállalatok erősíthetik márkájukat a kiterjesztett valóság által, s újfajta interakciót nyújthatnak a csomagolás és termék által. Az új csomagolási koncepció révén a tervezők a közeljövőben számos új változást ismerhetnek meg. Az AR rengeteg fogyasztói adatot fog szolgáltatni, amelyek mérhetőbbé teszik a szokásokat.

Fenntarthatóság. Nyilvánvaló tendencia a csomagolóiparban. A fogyasztók a környezetbarát csomagolások felé fordulnak, ami az idő múlásával tovább fog növekedni. Habár a fenntarthatóságra való törekvés jelenleg kevésbé költséghatékony, a vásárlók számára mégis fontos. Az előrejelzések szerint a komposztálható műanyag csomagolóanyagok piaca 2028-ra összességében 6,4 százalékos növekedést fog produkálni.

E-kereskedelem. A pandémia időszakában az üzletekben zajló vásárlást átvette az elektronikus forma. Az e-kereskedelmet eleve prioritásként kezelték a vállalkozások, az online vásárlásra való támaszkodás mértéke az elmúlt időszakban nőtt meg igazán. A vásárlási élményt ezen a platformon az ügyfelekre szabják, a különböző márkák a csomagolásaikon keresztül szólíthatják meg célcsoportjaikat. Az algoritmusok segítségével célzott hirdetések alkalmazhatók.

Gyártástrend

3D nyomtatás. Az additív gyártástechnológia az elmúlt években megmutatta, hogy mekkora potenciált rejt magában. Igény szerinti formák és tervek hozhatók létre, amelyek alapvetően a hagyományos gyártással elérhetetlenek, vagy legalábbis rendkívül erőforrás-igényesek. A 3D nyomtatás rugalmasságot, hatékonyságot és költségcsökkenést kínál, ezáltal a fenntarthatóság felé tereli a csomagolóipart. A nyomtatási minőség, a sebesség és az anyagválaszték a következő tíz évben tovább fog fejlődni, ezáltal a technológia még nagyobb hatást fog gyakorolni ezen iparágra.

Automatizálás. A csomagolóiparban is egyre inkább használnak robotokat és egyéb berendezéseket a gyors és pontos kivitelezés érdekében. A technológiák segítségével a folyamatok intelligenssé válnak, és a megrendelésre készült termékeket a lehető legrövidebb időn belül szállíthatják a fogyasztókhoz.

Logisztikai válaszok

Személyre szabott raktározás. Az egyedi igények szerinti raktározásé a jövő. Ez az egyszerű megoldás biztosítja a helykihasználást és költséghatékonyságot az ügyfelek számára. Továbbá a rugalmasságának köszönhetően az egy napon belüli szállítást is elősegíti.

Blockchain. A kriptovalutából kiindulva jött létre ez a technológia, ami az információbiztonságot növeli. A blockchain segítségével megszűnnek a közvetítői díjak, a papírmunka, illetve a nem hatékony gyakorlatok.

Automatizált házhozszállítás. Egyre többször olvashatunk vezető nélküli járművekről, s ezek a logisztikában is nagy szerepet játszanak. Az autonóm teherautók fejlődését követhetjük figyelemmel, amelynek köszönhetően csökkenni fog a balesetek száma, az üzemanyag-fogyasztás, illetve szállítási időt takarítunk meg.

Drónok. A drónok általi szállítmányozás egyelőre több aggályt is felvet, különösen a zsúfolt városi területeken. Továbbá nem tisztázott a magánélet megsértésére vonatkozó szabályozása, valamint a csomag biztonságának garantálása.

Némethi Botond, Sign&Display