Éppen 130 évvel ezelőtt, 1893-ban alapították a Hazánk Irodalmi és Nyomdai Részvénytársaságot, amely az ügyviteli, üzleti és a biztonsági nyomdatermékek gyártásában is meghatározó szerepet betöltő Pátria Nyomda elődjének számít. A cég napjaink egyik leginkább beruházásigényes ágazatának piacvezetője, ennek megfelelően üzemük a napokban egy 8 werkes, B1-es Heidelberg nyomógéppel bővült, melyet rövidesen egy újabb korszerű berendezés is követ. A vállalat fennállása során először, idén átlépheti a 10 milliárd forintos forgalmat, közben pedig az exporttevékenység terén is ambiciózus tervei vannak.
A Pátria Nyomda nettó árbevétele 2021-ről 2022-re csaknem 30%-ot nőtt, és elérte a 9,7 milliárd forintot. A több mint 400 főt foglalkoztató vállalat a gazdaság több szegmensét érintő visszaesés ellenére jelen állás szerint az idei esztendőt is pozitívan zárja, és bevételei várhatóan meghaladják a 10 milliárdot. A cégnél ráadásul úgy számolnak, hogy nemcsak a forgalmuk, de a volumenük sem esett vissza 2023-ban, ami nemcsak a kereskedelem trendjeire cáfol rá, hanem azokra is, akik már temetik a papírt.
„Még mindig ez az a nyersanyag, aminek az alkalmazása a leginkább összeegyeztethető a szigorodó környezetvédelmi előírásokkal: 100%-ban újrahasznosítható, a természetben lebomlik, és az ellenkező vélekedések ellenére mára a gyártása is kifejezetten környezetbarát. Az előnyei pedig igazak lehetnek akkor is, ha a digitális alternatívákkal vetjük össze. Egy friss kutatás szerint például, ha 4 óránál tovább olvasunk egy elektronikus könyvet, akkor annak a folyamatos használat energiaigényét is figyelembe véve már nagyobb az ökológiai lábnyoma, mint a kinyomtatott változatnak” – világít rá a téma hátterére Orgován Katalin, a Pátria Nyomda vezérigazgatója.
„Ez a minden eddiginél korszerűbb technológiai háttér is kell ahhoz, hogy ez a rengeteg nehéz történelmi periódust és válságot sikerrel átvészelő cég a jövőben is stabil maradjon. Ennek egyik fontos elemeként a hazai megrendelők megbízható kiszolgálása mellett az eddiginél intenzívebben vesszük célba a külföldi piacokat. Idén több nemzetközi szakmai kiállításon is élénk érdeklődés mutatkozott a saját fejlesztésű és gyártású papírtermékeink, valamint a fejlett IT-megoldásokkal is támogatott biztonsági nyomdai szolgáltatásunk iránt. Ezekre a régiónkon, sőt, Európán kívül is jelentős igény lehet, így elérhető célnak tartom, hogy 2 éven belül az árbevételünk 15%-a exportból származzon” – zárta gondolatait a 130 esztendős magyar vállalat vezérigazgatója.